Facebook hozzászólás
747

DIVATTÖRTÉNELEM - 7.

Audrey Hepburn is ezt viselte – hogyan vált stílusikonná a Burberry?

A több mint 160 éves angol luxusmárka hosszú évek óta az utcai divat legmeghatározóbb szereplője. Milyen út vezetett a luxusmárka státuszhoz a pályáját textilüzleti inasként kezdő Thomas Burberry által alapított kisboltnak?

A brit Basingstoke ma sem tartozik a nagyvárosok közé, ám 1856-ban, mikor Thomas Burberry saját üzletének megnyitása mellett döntött, alig 4500 ember lakta a várost. Az eleinte elsősorban hétköznapi viseletek készítésével foglalkozó Thomas érdeklődése gyorsan más területek felé fordult, így elkezdett strapabíró, például vadászruhák készítésére is alkalmas anyagokkal kísérletezni.

burberry, high fashion, luxury, divat, elegancia, style,
Egy klasszikus Burberry ballonkabát címkéje. (Fotó: Flickr/Robert Sheie)

Kiemelt fontosságot helyezett a vízálló textíliák használatára ruhái készítésekor, amelyek az évek során komoly népszerűségre tettek szert, így pamutgyártókkal partnerségeket kötve az 1870-es évek elejére már legalább 70 embert foglalkoztatott, egy évvel később pedig újabb, már 200 fős gyárat nyitott. A tervező gyorsan felismerte a hirdetések fontosságát, így teljes öltözékeket ajándékozott a korabeli brit közélet kiemelkedő alakjainak, ezzel elérve, hogy például a hadsereg olyan elismert tisztjei, mint Lord Kitchener és a nemzetközi mozgalommá váló cserkészszövetséget megalapító Lord Baden-Powell is Burberry-ben járjanak.

A nagy felfedezés

Thomas Burberry boltja ugyan már az 1870-es évek elején kifejezetten jól profitált, ám az igazán nagy áttörésre 1879-ig kellett várni, a tervező ugyanis ekkor „fedezte fel” a gabardint. A sűrű szövésű, egyiptomi gyapjúból, különleges eljárással készített, vízálló anyag egy csapásra a nemzetközi közösség kedvencévé vált, világszinten is elismertté téve Thomast. 1888-ban hivatalosan is levédette az anyagot, és 1904-ben a Men’s Wear férfiöltözetekkel foglalkozó szaklap már így fogalmazott Burberry felfedezéséről „a gabardin ellenáll a hőségnek és a hideg szeleknek, de megvéd az esőtől és a tüskéktől is.”

A londoni Haymarket 30. alatt 1891-ben nyílt Burberry főhadiszállása egészen 2007-ig szolgáltató üzlet volt, amely gyorsan nagy népszerűségre tett szert a főváros elitjének körében is.

Gabardin, a sokoldalú

Azt, hogy a Burberry által felfedezett anyag milyen fontos szerepet játszik a ruházkodás történetében, mi sem mutatja jobban, hogy XIX-XX. század felfedezői közül többen is gabardinba öltözve vágtak neki útjuknak, a Nobel-díjas norvég sarkköri kutató, Dr. Fridtjof Nansen első útját csinálta végig így, míg egy brit felfedező, Sir Ernest Shackleton összesen három alkalommal indult útra Burberry ruhákban.

Az ikonikus külső

burberry, high fashion, luxury, divat, elegancia, style,
A Burberry híres mintája. (Fotó: Wikimedia Commons/Rehua)

A Burberry a divatot ma is meghatározó, óriási népszerűségnek örvendő kabátjainak története 1900-ban kezdődött. A brit hadsereg ekkor kereste meg a tervezőt azzal, hogy gondolja újra a katonák által eddig használt nehéz kabátokat – így született meg a legendás tervezés. A könnyű, kényelmesen hordható kabátok a világháborús katonák után idővel eljutottak a civilek ruhatárába is, és a mai napig a luxusmárka legfontosabb terméke.

A ballonkabátok mellett szintén a brit luxusmárkához köthető egy világszinten ismert minta, a „Burberry-kocka” az 1920-as évek eleje óta van használatban, és míg eleinte csak a ballonkabátok bélésén tűnt fel, ma már például a kasmírsálakon is megjelenik.

burberry, high fashion, luxury, divat, elegancia, style,
Egy legendás csók az ‘Álom luxuskivitelben’ filmből. (Fotó: Netflix)

Burberry, a világmárka

A Burberry kabátok igazán akkor váltak eggyé a stílussal és az eleganciával, mikor két kultikus filmben is feltűntek. Humprey Bogart a Casablancában, míg Audrey Hepburn az ’Álom luxuskivetelben’ filmben viselt egy példányt.

Az 1970-es évektől kezdve a vállalat berkeiben egyre erősebbé vált az az igény, hogy ténylegesen a nemzetközi divat meghatározó szereplőjévé váljon a Burberry. Ennek hatására a cég világszinten több gyártóval megegyezett arról, hogy a már létező kollekcióhoz készítsenek különböző kiegészítő termékeket, így öltönyök, felsők, nadrágok, sportruhák és kiegészítők is kerültek a kiválasztott boltok és a luxusmárka saját butikjainak polcára a Burberry égisze alatt.

Az új évezredbe a Burberry átalakított menedzsmenttel vágott bele  Victor Barnett vezetésével, aki mellé 2001-ben érkezett meg a kreatív igazgatói pozícióba Christopher Bailey. Az új vezetés rögtön bele is szaladt egy komolyabb problémába, ugyanis a más luxusmárkákhoz képest viszonylag olcsó, hatalmas mértékben hamisított Burberry „kockái” egyre inkább összefonódtak a brit focihulligánokkal és a „chav”-okkal (ez az Egyesült Királyság népességének egyik jellemzően aluliskolázott, gyakran a társadalmi normákat figyelmen kívül hagyó csoportjára használt kifejezés) –  a szituáció egészen odáig fajult, hogy a mintát ki is tiltották több stadionból.

A kialakult helyzet megoldására egészen 2006-ig kellett várni, amikor a vezérigazgatói székbe érkező Angela Ahrendts az igazgatói tanácsban ülő Barnett-el közösen átformálta a márka eladási stratégiáit. Ennek keretében a kockákat eltüntették a termékek 90 százalékáról, valamint visszahozták a Burberry-égisz alá a szépségápolási termékek és a parfümök üzletágát is. Ezután nem sokkal elindult a teljes Európai Uniót is kiszolgáló Burberry webshop, és a következő években a régi fényét visszanyerő luxusmárka újra ütemes növekedésnek indult.

A Burberry ma

Ahrendts 2014 elejéhez köthető távozása után egy átmeneti időszak után felállt a cég jelenlegi vezetése, a vezérigazgató Marco Gobbetti, az igazgatótanács elnöke Gerry Murphy, míg a kreatív igazgatói posztot 2018 márciusa óta a Givenchy színeiben korábban közel tíz évet eltöltő Riccardo Tisci tölti be.

Más divatházakhoz hasonlóan a Burberry életében is jelentős változást hozott az új tervező érkezése. Az már a Givenchy-nél eltöltött időszakban kiderült, hogy Tisci kiemelkedően tehetséges, és minimalista, időnként egészen gótikusnak mondható stílusa a kissé beporosodott francia márkát újradefiniálta.

Ennek ellenére egészen a most februárban bemutatott 2020-as őszi/téli kollekciójáig úgy tűnt, hogy nem igazán tudja, merre induljon a Burberryvel, ám a fenntarthatóságot és a környezetvédelmet is előtérbe helyező bemutató pozitív meglepetést okozott – ismét megerősítve azt, hogy a britek legöregebb és legismertebb luxusmárkája még mindig az utcai divat alfája és omegája.

DIVATTÖRTÉNETI SOROZATUNK ELŐZŐ RÉSZEI ITT OLVASHATÓK:
- Egy kis olasz boltból indult- hogyan lett a világ kedvence Versace?
- A 111 éves elegancia - hogyan írta át az elegancia fogalmát a Chanel?
- Az olasz státuszszimbólum- hogyan jutott a világ tetejére Gucci?
- Hogyan hódította meg nők millióit egy feminista luxusmárka, a Prada?
- Giorgio Armani: a tervezőzseni, aki felépített egy birodalmat
- Az imádott Dior: a márka, amely alapjaiban változtatta meg a divatot


Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

STÍLUS

1 / 630

PÉLDA-KÉP

1 / 258

PÉLDA-KÉP

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!