Facebook hozzászólás

Amilyenek a tanárok, olyanok az iskolák!

Tarthatatlan állapot, hogy elméletileg minden iskola azt tanít, amit akar. Az állam lemondott bizonyos kulturális tartalmak megtanításának és továbbadásának garantálásáról, ezen változtatni kell a közeljövőben – nyilatkozta a Duna Televízió reggeli háttérműsorának Hoffmann Rózsa, a Nemzeti Erőforrás Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára.   

A Nemzeti Alaptantervben nincsenek tartalmak, csupán a szükséges kompetenciákat írja le. Utóbbiaknak kell megfelelni a helyi tanterveknek, ezek alapján oktatnak az iskolák. Emiatt felbomlott az oktatási rendszer tartalmi egysége – mondta Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár. Az állam lemondott annak garantálásáról, hogy az állampolgárok elsajátítsák a nemzeti és az egyetemes emberi kultúra bizonyos részeit.

Ez tarthatatlan állapot, vissza kell hozni azt a tartalmi szabályozást, amelyben az állam nem mond le erről a lehetőségéről, de megadja az iskoláknak a szükséges szakmai autonómiát. Ezt kell megoldanunk a közeli jövőben ” – szögezte le a politikus.

A szakpolitikus szerint pedagógiailag nem állja meg a helyét az a 2003-ban indult tendencia, amelynek eredményeként az alsó tagozaton nem lehetett évismétlésre kötelezni a követelményeket teljesíteni nem képes diákokat. Ebből nem csak az a kártékony következmény adódott, hogy számos gyermek ment tovább az általános iskola harmadik-negyedik évfolyamba úgy, hogy írás-olvasás-számolás tudása nem volt alkalmas a többiekkel való továbbhaladásra.

Ezen túl káros üzenete is volt az államtitkár szerint e törvényi szabályozásnak. “Azt üzente a gyerekeknek, hogy nem kell a kötelességet teljesíteni. Éljünk csak szabadon, játszunk, ha nincs kedvünk, nem menjünk iskolába. Így nem lehet az iskolai élethez hozzáfogni, így nem lehet a társadalmat felépíteni” – szögezte le Hoffmann Rózsa.

Hozzátette: nem “kínozni” akarják a fiatalokat, hanem alkalmazni azt az évezredes tudást miszerint “teher alatt nő a pálma”.

Az államtitkár szerint a pedagógus, a tanító nem örömmel és nem szívesen dönt az évismétlésről, sőt ellenkezőleg: szereti, ha jó osztályzatot adhat. “Ez a pálya oly nehéz, oly gyötrelmes, hogyha az adás öröme nem volna meg a pedagógusokban, már régen kiürült volna ez a pálya”.

A felsőoktatásról szólva azt mondta: a kétciklusú, úgynevezett bolognai rendszert nagyon elsietetten és generálisan vezették be Magyarországon, amit nem várt el tőlünk az Európai Unió. Itt feladat a felülvizsgálat és a struktúra helyretétele – mondta.

Ezzel szorosan összefüggnek a bolognai rendszer végig nem gondolt bevezetésből fakadó tartalmi gondok és a felsőoktatás tömegesedéséből adódó problémák – érvelt az államtitkár. Kiemelkedik e problémahalmazból a tanárképzés ügye.

“Ez alapvető kérdése a felsőoktatásnak, mivel itt készül a jövő: amilyenek a tanárok, olyanok lesznek az iskolák. Itt a legsürgősebb a bolognai rendszer felülvizsgálata” – szögezte le a szakpolitikus.

Fontos lenne elérni, hogy a legjobb tanárok menjenek pedagógusnak és tervezhető legyen a tanári életpálya – nyilatkozta a Duna Televízióban Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár.

Szöveg: Pintér Attila, felelős szerkesztő, Duna Televízió Zrt.

Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

PÁRKAPCSOLAT

A százéves fodrász története

A 102 éves Shitsui Hakoishi nyolcvanöt éve dolgozik fodrászként, és egyelőre nem tervezi, hogy nyugdíjba menne. A japán Idősek napja ünnepe alkalmából a kameráknak mesélte el élettörténetét.
1 / 211

Receptek

DIVAT ÉS SZÉPSÉG

1 / 147

Hírek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!