Facebook hozzászólás
326

Annyit érsz, amennyi pénzt csinálsz – van, ahol ez a szabály

A tengerentúlon létezik egy aranyszabály: lehetsz ma hatalmas sztár, ha holnap a filmed nem hozza a várt bevételt, akkor simán a süllyesztőbe jutsz és a szuperprodukciók helyett a kis kaliberű filmek tengerében láthatod, hogyan úszik el a karriered. Visszakapaszkodni pedig szinte lehetetlen.

A Paramount Channel novemberi és decemberi premierfilmjeinek sztárjai sokat mesélhetnének arról, hogyan járták meg az álomgyár csúcsait és völgyeit karrierjük során. Ben Affleck, akinek hat filmjét is vetíti a csatorna, pályafutása gázsi szempontból leginkább a hullámvasutazásra hasonlít. A kilencvenes évek elején még mindössze 30 ezer dollárt söpört be a Holt költök társasága nyomdokaiba lépő iskolai dráma, a Vágyak csapdájában mellékszerepéért. Az Armageddonért is csak 600 ezer dollárt fizettek neki, pedig akkor már közel tíz éve taposta a mókuskereket. Szerencséjére a világmegmentős aszteroidakaland tarolt a kasszáknál, ami után Affleck is megkérte az árát. A következő filmjével mégis lyukra futott. Bármennyire is kapott kedvező kritikákat humorral kevert krimije, a Hulla, hó, telizsák, a film a színész 6 millió dolláros gázsiját is nehezen termelte ki.  Erre a mozira is az lett az igaz, hogy a bemutatója után kezdték el értékelni. A tévés sugárzások alkalmával egyre több néző feledkezett bele a csavaros kaszinórablásos történetbe.

Az igazi csődöt a 2003-as Gengszterrománc jelentette, amit akkori szerelmével, Jennifer Lopezzel forgatott. A közel hatvan millió dollárba kerülő film költségvetésének mindössze tíz százaléka térült meg. Ez súlyos szakmai kudarc volt Afflecknek, és még nagyobb érvágás a pénztárcájának. A 12 millió dolláros honoráriumának azonnal búcsút inthetett. A sors furcsa fintoraként a Hollywoodland-ért, amiben egy lecsúszott tévésztár formált meg, alig több mint két millió dollárt kapott. Viszont ez a film behozta az árát és Affleck értéke ismét magasra szökött.

Vele ellentétben Mike Myers alternatív pályát választott. Mostanság többet látni őt a szinkronstúdiókban, mint a kamerák előtt színészkedni. Míg a Shrek folytatásaival tíz millió dollár felett keresett, addig azokért az élőszereplős komédiákért, amelyeket nem az Austin Powers-sorozat részeként forgatott, ennek az összegnek a töredékét kérhette el. Mindezt azért nem bánja annyira. A rajzfilmekkel termelt pénz óriási szabadságot ad neki ahhoz, hogy olyan vígjátékokban játsszon, ami igazán tetszik neki. A Love Guru szédületes, szemérmetlen poénjai is köszönhetőek annak, hogy nem kellett kompromisszumot kötnie a producerekkel.

A szövevényes, sok izgalmat kínáló, „mindenki mindenkit átver”-ötletre épülő A szerencse zsoldosaiban főszerepet alakító Gwyneth Paltrow-t sem a pénzmágnes jelzővel illetik Hollywoodban. Ha képregény adaptációban (Vasember) tűnik fel, vagy más sztárokkal játszik együtt, akkor borítékolható, hogy filmje behozza az árát. Ellenben, ha csak ő a „húzónév” a stáblistán, akkor a producerek szerényebb bevétellel kalkulálnak. Ennek megfelelően a frissen elvált színésznő gázsija sem szalad a filmenkénti öt millió dollár fölé, de a hárommilliós ajánlatra is gondolkodás nélkül rábólint.

Naomi Watts nem küzd hasonló problémákkal. Az ausztrál származású színésznő tudja jól, hogy ő egyáltalán nem az a sztártípus, ahová Jennifer Lawrence vagy Sandra Bullock tartozik. Karaktere, stílusa más irányt szabott neki az álomgyárban. Bár dörzsölte a kezét, amikor a King Kong-ért öt millió dollár landolt a számláján, ám egy pillanatra sem tette szóvá, amikor A kör második részére ennek csak a kisebb hányadáért szerződtették. Ezt a folytatást különösen szerette, mert szerinte az íróknak sikerült még egyet tekerni a történeten és ennek hála hátborzongató horror született.

Hollywoodban 100 kiló felett? Simán!
Számos tanulmány állítja, hogy a túlsúlyos emberek boldogabbak, mint azok, akik kínosan ügyelnek az alakjukra. Hollywoodban is sokan habzsolják az életet, és bőven akadnak kedélyesen kikerekedett sztárok. Így van ezzel az első „ducikomédia”, a Mike és Molly szerelmespárja is. Ők az élő példák: 100 kiló felett is van élet a showbizniszben.

A Dracula-mítosz elé görbe tükröt állító harsány komédia, a Vámpír Brooklynban vérszívó főhősét megformáló Eddie Murphy sem a kétezres években állt a bevételi ranglista élén. Korábban egyike volt a húszmilliósok klubjának, ahová Tom Cruise, Jim Carrey és Arnold Schwarzenegger is tartozott. Ők bármelyik filmjükért elkérhettek húsz millió dollárt, akár akkor is, ha egy nyúlfarknyi szerepet játszottak benne. Murphy azonban 2002-ben a Pluto Nash sci-fi vígjátékkal padlót fogott. A százmilliós büdzsével forgatott produkció észrevétlenül tűnt el a mozikból, aminek meglett a máig ható következménye. Napjainkban kisebb fizetéssel is beéri. Sajnálni nem kell. Egy-egy szerepért még mindig ki tud alkudni magának több mint hét millió dollárt.



Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

GASZTRO

STÍLUS

1 / 630

KUL-TOUR

1 / 158

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!