Facebook hozzászólás
196

Karácsonyi vásárlási láz

Egy szociológusnak igazi csemege ilyenkor karácsony tájékán az embereket tanulmányozni, mert a vásárlási láz szinte mindenkire hatással van. A fogyasztás ugyanis nagyon sok mindent elárul az egyénről, a vásárlási szokásokat leginkább a társadalmi szerkezetben elfoglalt pozíció határozza meg.

Thorsten Veblen írta le először a hivalkodó fogyasztás szokását. A mai, piacgazdasági világunkban a kínálat megnövekedett, szinte minden rendelkezésünkre áll, mi szem-szájnak ingere. A szolgáltatók, az eladók bőséges kínálatot biztosítanak. A vevők válogathatnak kényük és kedvük szerint, csak egyetlen dologra van szükségük: pénzre, sőt ez így nem is igaz, hiszen jelentős tömegek használják a hitellehetőségeket. A hivalkodó fogyasztás azt is takarja, hogy az egyén nem a létszükségleteire költ, hanem nagyon sok felesleges dolgot is megvesz. A hivalkodás azt jelenti, hogy „megtehetem”, hogy vásároljak, nem a hasznosságát nézik egyes cikkeknek, hanem az ár nagyságával arányos értékét és az ehhez tapadó jelentést.

A vásárlási láz az év utolsó hónapjában úrrá lesz az embereken. A GfK Hungária Piackutató Intézet felmérése szerint az idén csak decemberben körülbelül 850 milliárd forintot hagynak az emberek az üzletekben: 50 milliárd forinttal többet, mint tavaly. Az előrejelzések szerint egy család decemberben átlagosan 200 ezer forintot hagy az üzletekben. Becslések szerint csak karácsonyi ajándékra körülbelül 77 ezer forintot költ egy háztartás. Ennél persze lesz, aki többet, lesz, aki kevesebbet hagy a boltban.

A GfK 2000 óta folyamatosan vizsgálja a hipermarketeket, az eddigi tapasztalatok is azt mutatják, hogy az emberek átlagosan 4-5 órát töltenek egy nap bevásárlóközpontban. A bevásárlásokban továbbra is a nőké a főszerep: a napi beszerzések felét idén is a háziasszonyok végezték, a vásárlások közel egyötödénél azonban a házastárs is jelen volt. A bevásárlások zöme a korábbiakhoz hasonlóan szintén a hét utolsó napjaira koncentrálódik: az egy hét alatt forgalmazott érték szempontjából továbbra is kiemelkedő szerepe van a pénteki és a szombati napoknak. Az egyre gyakrabban csütörtökön induló akciók hatására azonban idén már a hét utolsó előtti munkanapjának, a csütörtöknek az erősödése is megfigyelhető volt.





Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

GASZTRO

STÍLUS

1 / 630

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!