Facebook hozzászólás
341

Még zöldebb a szomszéd útja

Egyre több európai országban jelentenek működőképes alternatívát a hagyományos meghajtású járművekkel szemben az elektromos autók. Ez a fő megállapítása az egyik jól ismert flottakezelő cég nemrégiben nyilvánosságra hozott éves kutatásának, melyből kiderül továbbá, hogy Norvégia, Hollandia, Svédország és Ausztria a legfelkészültebbek az elektromos járművek térhódítására. Idén először a felmérésben szereplő összes ország, így Magyarország is magasabb pontszámot ért el a zöld közlekedés bevezetése kapcsán az előző év eredményeihez képest, bár a fejlődés mértéke jelentősen eltér az egyes területeken. A beszámoló szerint a villanyautókra való felkészültség tekintetében a töltési infrastruktúra és az elektromosautó-modellek elérhetősége fejlődött a legnagyobb mértékben.

Az átfogó elemzés 22 európai országban, négy tényező mentén vizsgálta az országok felkészültségi szintjét az elektromos járművek elterjedésére. Ezek az elektromos járművek – ideértve a hálózatról tölthető hibrideket is – piacának érettsége, az elektromosjármű-infrastruktúra érettsége, a kormányzati ösztönzők és a flottakezelő elektromos járművekkel kapcsolatban szerzett tapasztalatai az egyes országokban.

Autótöltés, Kép: LeasePlan
Kép: LeasePlan

Az EV Readiness Index 2019 kutatás főbb megállapításai:

A beszámolóból kiderül, hogy a 2018-ban készített Car Cost Indexhez képest a mostani felmérésben szereplő országok mindegyike jobban felkészült az elektromos járművek bevezetésére – elsősorban a hosszabb távok megtételére képes, új elektromosautó-modellek jobb elérhetőségéből és a töltési infrastruktúra fejlődéséből adódóan.

Finnország 7 hellyel, Németország 4 hellyel, Portugália pedig szintén 4 hellyel került előbbre a listán a jobb töltési infrastruktúrának, a regisztrált elektromos járművek magasabb százalékos arányának és a vonzóbb kormányzati ösztönzőknek köszönhetően. Az összesítésben Magyarország a 16. helyen áll, megelőzve Olaszországot, Romániát, Szlovákiát, a Cseh Köztársaságot, Görögországot és Lengyelországot.

Az elektromosan tölthető járművek piaci részesedése Norvégiában a legnagyobb 53 százalékkal, majd Svédország (7,6 százalék), Finnország (5,2 százalék), Hollandia (5,1 százalék) és Portugália (3,1 százalék) követi a sorban. Magyarországon ez az arány 1,5 százalék, azonban az újonnan regisztrált járművek esetében a teljesen elektromos autók aránya meglepően magas, 60 százalék, csakúgy, mint Norvégiában.

Szép ajándékot kapnak az elektromos-autósok
Új töltőállomásokat építenek ki az ismert német áruházlánc parkolóiban Magyarországon. Miután egy üzletnél több pont is lesz, így országosasn összesen 360 helyen tudnak majd áramot venni az autósok.

Hollandiában van a legtöbb nyilvános töltőállomás (83.196 db), majd Németország (37.405 db) és Franciaország (34.558 db) következik a rangsorban. Népességszámmal korrigált értékek alapján Hollandia, Norvégia és Luxemburg vezeti a listát (4,8, 4,5 és 1,9 töltőhely 1.000 lakosra vetítve). A felmérés szerint Magyarországon 1.562 nyilvános töltőállomás van, 1.000 lakosra pedig 0,15 töltőhely jut. Hazánkban a gyorstöltők aránya 12,5 százalék, mellyel Németország mögött, a 11. helyen állunk.

Az elektromos járművek használatának kormányzati támogatása – mint pl. vételártámogatás, regisztrációs és súlyadó-kedvezmény, vállalati adókedvezmények és alacsonyabb ÁFA-kulcs –szempontjából Ausztria, Írország és Hollandia végzett az élen. Magyarország Lengyelország, Portugália, Görögország, Románia és Szlovákia mellett a középmezőnyben helyezkedik el ebből a szempontból.

Öreg autó nem vén autó, és gyönyörű
Ismét a Magyar Vasúttörténeti Pakban rendezik meg Közép- és Kelet-Európa legnagyobb veteránjármű találkozóját április 5-7-én. A szervezők vadonatúj kiállítási anyaggal készülnek: 100 évnél is idősebb motorok és fakerekű autók sokasága, oldtimer traktorok, katonai jármávek, buszok, teherautók és gőzmozdonyok várják az érdeklődőket.


Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

GASZTRO

STÍLUS

1 / 630

KUL-TOUR

1 / 158

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!