Facebook hozzászólás
730

Nagyon cool zölden a négy keréken

Most már tuti, érdemes elektromos autót venni! Ma már több európai országban is versenyképes alternatívái a benzin- és dízelüzemű járműveknek az elektromos autók – már ami a költségeket illeti! Ez derült ki az egyik ismert hazai autólízinges cég frissen kiadott jelentéséből. A 21 európai országot érintő kutatásból kiderül, hogy Magyarországon a legalacsonyabb az elektromos autók havi átlagos fenntartási költsége, és a kontinensen egyedülálló módon nálunk nem kell gépjármű, cégautó- és regisztrációs adót, illetve vagyonszerzési illetéket fizetniük az ilyen járművek tulajdonosainak.

Amszerdami elektromos autó, Kép: pixabay
Amszerdami elektromos autó, Kép: pixabay

Az elemzés megállapította, hogy több európai országban is egyre kevésbé költséges az elektromos autók fenntartása a hagyományos meghajtásúakéhoz képest. Van, ahol egyenesen olcsóbb is, ami ígéretes jele annak, hogy a villanyautók elterjedése általános trend lehet a közeljövőben.

A LeasePlan átfogó riportja 21 európai országban vizsgálta a kis- és közepes méretű autók fenntartási költségeit a vásárlást követő első 3 évben – évi 20 000 km megtétele mellett. A kutatás készítésekor a vállalat minden olyan költségtételt számításba vett, amely a különböző országokban felmerülhet ezzel kapcsolatban, így az üzemanyagot, az adókat, a biztosítást, a karbantartást és az értékcsökkenést is.

A Car Cost Index főbb megállapításai:

A gépkocsi-fenntartási költségek jelentősen eltérnek Európa különböző országaiban: Lengyelországban 448 euró, míg Olaszországban 761 euró havonta ez az összeg. Magyarországon 479 euró a havi átlag, egész Európában pedig 616 euró.

Illusztráció, LeasePlan Car Cost Index, Kép: sajtóanyag
Kép: sajtóanyag

A GDP arányában vizsgálva az olasz, a finn és a belga autósoknak kerül a legtöbbe fenntartani az autót, míg ír, lengyel, magyar és svájci társaiknak a legkevesebbe.

Az elektromos autózás költségei jelentős szórást mutatnak Európában. Magyarországon a legalacsonyabbak, ahol a havi átlag 597 euró. Olaszországban ezzel szemben havonta 986 eurót kell erre fordítani, vagyis ott a legdrágább a villanyautó-használat.

Norvégia az egyetlen olyan ország, ahol az e-autók fenntartásának havi átlagköltsége (670 euró) mind a benzines, mind a dízelüzemű autókénál alacsonyabb (731 illetve 722 euró). Magyarországon az 597 eurós havi átlagos fenntartási költség – ami bár Európában a legalacsonyabbnak számít – a benzin (393 euró) és a dízel (405 euró) meghajtású járművekéhez képest is jelentősen magasabb!

Norvégiában a legdrágább hagyományos meghajtású járművet használni. A benzines autó fenntartása 731 euróba kerül havonta, míg a gázolajjal működőé 722 euróba. Ez mindkét esetben mintegy 200 euróval haladja meg az európai átlagot. A különbség elsősorban a benzin- és dízelüzemű gépkocsikat érintő magasabb adókból, illetve általában véve a magasabb megélhetési költségekből adódik.

Elektromos autó, elegáns, grafika, Kép: pixabay
Kép: pixabay

Sok más európai országban az elektromos autók tulajdonosai többet adóznak. A villanyautó-tulajdonosok 131 eurónyi adót fizetnek havonta a magasabb beszerzési árak miatt. Ez jóval több, mint a benzines (104 euró) és a dízeles (108 euró) járművek használóinak átlagdíja. Nálunk azonban egyáltalán nem kell ezzel a tétellel számolni, ami az elemzésben résztvevő országok között egyedülálló. Ráadásul az elektromos járművek beszerzéséhez Magyarországon tavaly májusig maximum 1,5 millió forintos állami támogatást is lehetett igényelni.

Az e-autósok sokat spórolnak az üzemanyagon. Átlagosan 39 eurót költenek áramra havonta, szemben a benzines és dízeles autósokra jellemző havi 110 és 78 eurós üzemanyagköltséggel.

Romániában a legolcsóbb benzines autót használni. E gépkocsik fenntartásának havi költsége mindössze 353 euró az országban. A benzines autók után fizetendő gépjárműadó átlagos havi összege mindössze 50 euró, ami az európai átlag 48 százaléka. Románia után közvetlenül Magyarország a második a sorban: nálunk havonta 40 euróval kerül többe a benzines járművek fenntartása, az adó ugyanakkor több mint a kétszerese a román értékeknek. Amennyiben viszont lízingeljük a benzines vagy akár a dízeles autót, visszaigényelhetjük az ÁFA-t.

– Jó hír, hogy a villanyautók már több európai országban versenyképesnek számítanak költségszempontból is. Az elemzésből azonban egyértelműen látszik, hogy több fontos területen, így például a gépjárműadózás és a töltési infrastruktúra terén is mielőbbi törvényhozói intézkedésre van szükség ahhoz, hogy az elektromos járművek Európa-szerte működőképes alternatívát jelentsenek. Használatuk a klímaváltozás elleni harc egyik leghatékonyabb módja, és fontos, hogy mindenki megengedhesse magának a zöldebb megoldást – mondta Tex Gunning, a LeasePlan CEO-ja.

Havi fenntartási összköltség ország és üzemanyagtípus szerint:

Benzin Dízel Elektromos
Ausztria €538 €497 €788
Belgium €590 €561 €898
Cseh Köztársaság €416 €425 €800
Dánia €642 €607 €914
Egyesült Királyság €538 €535 €719
Finnország €630 €637 €955
Franciaország €472 €475 €836
Görögország €468 €427 €953
Hollandia €604 €686 €705
Írország €506 €474 €852
Lengyelország €445 €359 €634
Magyarország €393 €405 €597
Németország €515 €489 €788
Norvégia €731 €722 €670
Olaszország €667 €628 €986
Románia €353 €363 €890
Spanyolország €477 €476 €952
Svájc €557 €516 €800
Svédország €631 €568 €770
Szlovákia €442 €416 €955
Törökország €492 €519
Átlagosan €536 €523 €819

Így vásárolunk mi – használt autókat!

Egyre tudatosabban választanak használt autót a magyarok egy friss felmérés szerint. Fontos a megbízhatóság és a praktikum a hazai használtautó-vásárlóknak. Többek között az autó szervizelőéletére és jelenlegi állapotára is fókuszál vásárláskor. De van itt még más érdekesség is…



Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

GASZTRO

KUL-TOUR

1 / 158

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!