>
Facebook hozzászólás

Amit tudnod kell az autód abroncsairól

Hamarosan itt a nyári – téli kerékcsere időszaka, amikor a biztonságos közlekedés érdekében nagyon fontos, hogy autóinkat téli abronccsal szereltessük fel. Sajnálatos módon a magyar autósok több mint 30 százaléka nem foglalkozik ezzel a kérdéssel és télen is nyári gumikon közlekedik, ami hatalmas kockázatot jelent nemcsak önmaga, de a közlekedés összes szereplője számára.

A DOT száma megmutatja az abroncs gyártási idejét, Kép: Láng Péter
A DOT száma megmutatja az abroncs gyártási idejét, Kép: Láng Péter

Rendkívül veszélyes helyzeteket teremthet, ha a csúszós úton nem tudnak biztonságosan megállni. A többi, felelősen gondolkodó autóstársunk ilyenkor felszerelteti téli gumiját. Számukra sem mindegy azonban, hogy milyen állapotú abroncs kerül majd autójukra. A szakemberek összeírták azokat a kérdéseket és válaszokat, amelyek ilyenkor szoktak felmerülni.

Már nem emlékszem, mikor vettem a gumikat, honnét tudom, hogy hány évesek az abroncsaim? Nagy segítség, hogy a 2000 után készült gumiabroncsok gyártási idejét, az úgynevezett DOT számot megtaláljuk az abroncs oldalfalán. Az utolsó négy karakter árulja el a gyártás idejét: 0314 például azt jelenti, hogy 2014 harmadik hetében készült.

Mikor kell kicserélnem az abroncsaimat? Egy új, személyautóra tervezett abroncs esetében a profilmélység 6-12 milliméter között van, az előírások szerint legfeljebb 1,6 milliméter mélységig lehet használni, ám ez már rendkívül balesetveszélyes. Téli abroncsnál még ennyit sem szabad várni: 4 milliméter alatt cseréljünk, mert esős, latyakos úton nincs vízelvezető képessége, havas úton pedig megszűnik a kapaszkodóképessége, hangsúlyozza Tiszay Árpád, az Abroncs Kereskedőház kereskedelmi vezetője.

Abroncsvásárlásnál kérjük szakember segítségét, Kép: Láng Péter
Abroncsvásárlásnál kérjük szakember segítségét, Kép: Láng Péter

Nagy segítség, hogy a modern abroncsokon kopásjelzők találhatóak, de a szakemberek is felhívják a figyelmet a csere szükségességére. A Magyar Gumiabroncs Szövetség álláspontja szerint koptatottságától függetlenül egy abroncsot tíz év után le kell cserélni. Ilyen életkorú, vagy öregebb abroncsok megvásárlását egyáltalán nem javasolják!

Új abroncsokat kell vennem az idei szezonra. Ha nem abban az évben gyártották, ne is vegyem meg? Nyugodtan megvehetjük, az abroncs nem tartós élelmiszer, a garancia a vásárlás napjától él, nem a gyártástól. Egy abroncs a gyártása után bekerül egy raktárba, ahol szakszerűen tárolják, nincs kitéve közvetlen napfénynek vagy egyéb tényezőknek. A gyártás során a gumiabroncsba olyan adalékanyagokat tesznek, amelyek megakadályozzák a minőségromlást. Az abroncs a raktárban nem „öregszik”, 5 évig probléma nélkül megőrzi tulajdonságait. Összegezve, ha 2011-2015-ös gyártású az új téli abroncs, nyugodtan megvehetjük neves cég raktárából és bátran használhatjuk.

Az abroncsokon kopásjelző segíti az autósokat, Kép: Láng Péter
Az abroncsokon kopásjelző segíti az autósokat, Kép: Láng Péter

Mire kell figyelni használt gumiabroncs vásárlásakor? A gumiabroncs élettartama jelentős mértékben attól függ attól, hogy milyen célra és milyen körülmények között használták. Az abroncsainkat olaj, kemikáliák, kátyúk, egyéb fizikai sérülések, rossz tárolási körülmények, és az UV sugárzás teszik tönkre. A behatások miatt megkeményednek, elvesztik tapadásukat.

Aztán az is fontos, hogy mennyire figyeltek például az egyenletes koptatására, amelyet azonos nyomás alatt lévő kerekekkel érhetünk el. Használt abroncsok vásárlása olykor kockázatos lehet, hiszen tulajdonságai csak a forgalomban derülnek ki. Ezért mindenképpen olyan helyen vásároljunk, ahol fel is szerelik, ki lehet próbálni. Ha kopás miatt csak két abroncsot cserélünk, akkor az újakat mindig hátulra szereljük. Egy rosszul koptatott abroncs megkeseríti életünket és megrövidíti pénztárcánkat, hiszen hamarosan újra szembesülnünk kell a ténnyel, hogy megint pénzt kell kiadnunk, immár egy megfelelőre. Nem érdemes kockáztatni.

(Forrás: Abroncs Kereskedőház)

Kopott guminál nem fizet a biztosító!
A magyar autóvezetők döntően nem közlekedésbiztonsági, hanem költségcsökkentési okokból cserélik le téli abroncsaikat nyári gumikra, derült ki a Bridgestone majd 70 szervizműhely vezetője körében végzett felméréséből. Noha a tavaszi-nyári zivatarokkor akár 15-20%-kal is rövidebb lesz autónk fékútja a nyári abroncsokon, a megkérdezett szervizműhelyek vezetői szerint a magyar autósok inkább azért váltanak, mert így kevesebbet fogyaszt majd az autójuk, és nem koptatják a drága téli abroncs szettet. A magyar közlekedésbiztonsági kultúra fejlődését mutatja ugyanakkor, hogy a felmérés szerint az autóvezetők több mint 50%-a már a Bridgestone által is ajánlott 2-3 mm-es profilmélység elérésekor új nyári gumit vásárol. Itt olvasd el a részleteket!

 

 

Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

TEST ÉS LÉLEK

Mit tanulhatunk a hétnyelvű apácáktól?

Segíthet a demencia megelőzésében, ha valaki jó nyelvi képességekkel rendelkezik. A waterlooi egyetem egy frissen…

Cukorbetegen karácsonykor – mire figyeljünk?

Karácsonykor egymást érik a rokonlátogatások, ahol általában ínycsiklandó ételektől roskadozó asztalokkal találjuk…
1 / 1 509

OTTHON

Hűtött kedélyek az ingatlanpiacon

Csökkenő kereslet és csökkenő tranzakciószámok hűtötték a kedélyeket a novemberi lakóingatlanpiacon. A két erősebb…

Lassuló piac, gyorsuló alku

Ahogy lassan, de biztosan csökken az áremelkedés, úgy egyre erősebb az alkudozás. Ez annak is köszönhető, hogy…
1 / 351

HÍREK

1 / 1 163

Otthon

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!