Facebook hozzászólás

Befektetés és élvezet együtt!

Elődeink nemcsak azért akasztottak a falra műalkotásokat, mert akkor még nem volt színes poszter, hanem azért is, mert tudták: a művészet varázslatos dolog. Egy a szívnek kedves festmény mindig jó érzéssel tölti el a tulajdonosát. Olykor vigaszt, megnyugvást nyújthat, vagy épp erőt ad, hogy szembenézhessünk az újabb kihívásokkal.

Száz-százhúsz évvel ezelőtt, a polgárosodó Magyarországon természetes volt, hogy még a kevésbé tehetős rétegek is műtárgyakkal: festményekkel, grafikákkal díszítsék otthonaikat, munkahelyüket. A leggyakrabban kortársaiktól, még élő művészektől vásároltak. Ez a hagyomány látszik lassan feléledni, hiszen egyre több lakásban, irodában találunk művészileg is értékes kortárs festményeket.

Kortárs klasszikusok

Vannak, akik azt gondolják, hogy a mai festészet túlságosan elvont vagy érthetetlen, de az igazság az, hogy nagyon is sokféle. Ha végignézzük a legnevesebb kortárs magángalériák választékát, igen változatos kínálattal találkozunk: absztrakt vagy figurális, finoman elkent vagy fotórealista, harsányan színes vagy éppen visszafogott. Ha kellő nyitottsággal közelít a képekhez, előbb-utóbb mindenki talál olyat, ami elnyeri a tetszését.

Ha valaki bizonytalan, érdemes a már klasszikusnak számító, idősebb mesterek műveivel kezdeni. Ezek ugyan nem olcsók, de ismert és elismert művészekről lévén szó, nem lehet nagyot tévedni. Bak Imre, Birkás Ákos, Fehér László, Kelemen Károly, Mulasics László, Nádler István, Tolvaly Ernő műveit nem csak az itthoni közönség, a nemzetközi művészeti vásárok látogatói is jól ismerik.

Egy kortárs klasszikus festmény nemcsak azt fejezi ki, hogy tulajdonosa elég jómódú ahhoz, hogy megvásárolhassa. Arról is árulkodik, hogy lépést tart az idővel, tudja, mi aktuális, és a klasszikus értékeket is tiszteletben tartja.

Alkotás keleti zenére

A ma élő kortárs festőművészek között az egyik legsikeresebb alkotó Nádler István. Munkásságát a szakma, a kritikusok, a közönség egyaránt elismeri. Művei megtalálhatók a világ nagy múzeumainak gyűjteményében, és ott lógnak számos magángyűjtő otthonában, felsővezető irodájában, reprezentatív tárgyalók falán.

Nádler képei megragadják a tekintetet. Elevenségük, dinamikájuk, erőteljes színeik azokra is nagy hatással vannak, akik nem kifejezett műértők. Kiegyensúlyozott, világos kompozíciói nyugalmat, stabilitást, mégis erőt és lendületet közvetítenek. Vásznain mindig ott a mozgás, a hajlékonyság, a játék.

A művek harmóniája abból is adódik, hogy létrehozójuk alkotás közben teret ad az ösztönös cselekvésnek is. A kompozíciót természetesen előre eltervezi, kiszámítja, ám az úgynevezett gesztust, a lendületes ecsetvonást különleges lelki állapotban viszi fel a vászonra. Ezt a lelki állapotot, mély koncentrációt tibeti szertartászenét vagy hagyományos japán dobzenét hallgatva éri el. A koncentráltság, a harmonikus lelkiállapot tükröződik a festményeken, és hat a nézőkre.

Jó néhány Nádler-festményt a tulajdonosa a legértékesebb kincsei közé sorolja, és nem a forintban kifejezett értéke miatt.

Nádler István

1938. november 29-én született Visegrádon. 1958-1963 között a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő szakán tanult, mestere Hincz Gyula. A hatvanas években Franciaországban és Németországban volt tanulmányúton. 1971-1972-ben az esseni Folkwang Múzeum ösztöndíjasa. 1976-ban Finnországban, 1977-ben Csehországban dolgozott művésztelepen. 1978-ban Nyugat-Németországban és Hollandiában jár tanulmányúton, műveit kiállította a Magyar Nemzeti Galériában és a Műcsarnokban. 1982-ben Cagnes-sur-Merben a XIV. Nemzetközi Festészeti Fesztivál zsűrijének különdíját kapta. 1985-ben a baden-badeni 4. Európai Grafikai Biennále első díjasa. 1986-ban Kelemen Károllyal, Birkás Ákossal, valamint Bak Imrével együtt képviselte Magyarországot a XLII. Velencei Biennálén. Ugyanebben az évben Munkácsy-díjat kapott. 1992-ben a Római Magyar Akadémia ösztöndíjasaként Rómában alkotott. 1993-ban a firenzei Villa Romana vendégművésze volt. 1997-ben Érdemes Művész elismerésben részesült, 1999-ben a Los Angeles-i University of California vendégprofesszora volt. 2001-ben a Műcsarnokban rendezett nagy egyéni kiállítást, s még ebben az évben Kossuth-díjjal tüntették ki. 2003-ban Svájcban, 2004-ben Berlinben töltött hosszabb időt. 2005-ben a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja lett.

– bálványos –

Fotó: Hans-Ludwig Böhme, Förster Tamás, Sulyok Miklós

A cikk a Piac és Profit 2008. májusi számának NHD mellékletében jelent meg.

Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

OTTHON

Ahol 15-25 millióért vehetünk házat

Habár tovább bővül a kereslet, és emelkednek az árak a Velencei-tónál, még mindig rendkívül versenyképes az…

4+1 tipp a tökéletes porszívóhoz

Csak akkor tudod meg, milyen nagy feladat porszívót vásárolni, amikor éppen te magad is benne vagy − akár egy…
1 / 345

DIVAT ÉS SZÉPSÉG

1 / 143

HÍREK

1 / 1 127

Otthon

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!