Facebook hozzászólás
338

Döbbenetes! Elgázosítjuk a gyerekeinket!

Amikor kisbabánkat kitoljuk a babakocsiban a friss levegőre, vagy a tipegőt elvisszük sétálni jó szándéktól vezérelve, nem gondolunk arra, hogy esetleg többet ártunk vele a gyereknek, mint amennyit használunk.

Szokásos mindennapi sétánkra indultunk a zöldövezet utcáin. Az „üssünk két legyet egy csapásra” elvtől vezérelve útba ejtettük a közeli kispiacot. Ehhez azonban az egyik főút mentén kellett haladnunk egy megállót – a vasúti sínek miatt nem közelíthető meg hátulról, a kis utcák felől. Útközben leguggoltam, hogy megigazítsam babám sapkáját, amikor hirtelen bűzös, benzingőzös levegő csapta meg az orrom…

A babakocsi vagy a sétáló kisbaba fejmagasságában a lehető legszennyezettebb a levegő. Utnanéztem, hogy milyen gázokból áll az autók által kibocsátott kipufogó gáz:

„A motorban lezajló folyamatok soha nem tekinthetök ideálisnak (ennek oka többek között az égési idö rövidsége ill. a keverék összetétele), ezért a hengerben mellékreakciók is lejátszódnak. Ennek erdményeképpen az Otto-motor kipufogógáz-összetétele a katalizátor elötti térben a következö arányok szerint alakul (az adatok állandósult üzemre vonatkozó közelítö értékek):
– N2 (nitrogén) 78%
– CO2 (szén-dioxid) 10%
– H2O (vízgöz) 7%
– O2 (oxigén) és nemesgázok 1%
– H2 (hidrogén) 0,05%
– CO (szén-monoxid) 3%
– NOx (nitrogén-oxidok) 0,1%
– SO2 (kén-dioxid) 0,01%
– részecskék: 0,005%
– HC (szénhidrogének) 0,03-0,04%
Fentiek közül az egészségre legveszélyesebbek a szén-monoxid és a nitrogén-oxidok. A szénmonoxid szagtalan, íztelen, nem látható gáz, kis mennyiségben belélegezve felszívódik, nagyobb mennyiségben halálos méreg.

NOx, nitrogénoxid. Robbanáskor 1000 C fok feletti hömérsékleten keletkezik. Szénhidrogénnel vegyülve a fotokémiai szmog kialakulásáért felelös. Csökkentésére különféle müszaki megoldások kerültek alkalmazásra, szervíz körülmények között -általában- nem mérjük.” (Szerzö: B. G.)

Ugye, nem túl megnyugtató. Ráadásul nemcsak sétáltatás közben lélegzi be szemünk fénye ezeket, hanem a kocsiban nagy forgalomban, dugóban a szellőző rendszeren át bejuttajuk a légtérbe a szennyezett levegőt. Mivel az autó fűtésére felhasználják a kipufogó gáz hőenergiáját, már a csövek legkisebb sérülése esetén is bejutnak az utastérbe a mérgező gázok ha bekapcsoljuk a fűtést.





Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

PÉLDA-KÉP

1 / 258

KUL-TOUR

1 / 158

STÍLUS

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!