Facebook hozzászólás

Hogyan válasszunk garázskaput?

A mai családi vagy társasházak ritkán épülnek garázs nélkül. Ezek bejárata az épület szerves része, kiválasztásakor számos működtetési, biztonsági vagy éppen esztétikai szempontot is figyelembe kell venni.

A házépítés körüli rengeteg döntés meghozatalakor ez éppenséggel elhanyagolható feladatnak tűnik, a helyes működési elvű, tartós autóbejárati rendszer kiválasztása azonban sok későbbi bosszúságtól kímélhet meg bennünket.

Alapvető szempont természetesen az esztétikum és a gazdaságosság. Vagyis a kapu illeszkedjen a ház stílusához, és ne kerüljön túl sokba. Ugyanakkor számos olyan biztonsági és technikai tényezőt is figyelembe kell venni, amelyek nyomán hosszú távon is kifizetődővé válik beruházásunk: a kapurendszer hosszú élettartamú lesz, semmilyen vagy csak kevés karbantartást igényel, és még a legügyetlenebb családtag is könnyen kezelheti. "Egy garázskaput, akárcsak a ház nem-falazati elemeit, általában egy emberöltőnyi időre, azaz 30-40 évre választjuk. Mégis: a csupán néhány évre vásárolt autók beszerzésével jellemzően sokkal többet bíbelődünk" – hangsúlyozza ezzel kapcsolatban Szujó László, a piacvezető magyarországi garázskapu-forgalmazó, a Hörmann Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.

A garázskapukat két nagy típusra oszthatjuk. Az 1950-es évek óta gyártott billenőkapuk (ezeket az első ilyen rendszert megtervező amerikai mérnök után Berry-kapuknak is mondják) esetében az egyetlen lapból álló kapu közvetlenül a födém alatt elhelyezett sínrendszerbe fut fel. Az eredetileg az ipar számára kifejlesztett szekcionált kapuk viszont lamellákból állnak, amelyek zsanérokkal csatlakoznak egymáshoz.

A két típus eltérő veszélyforrásokat hordozhat, így eltérő biztonsági berendezésekkel kell rendelkeznie. Az alábbiakban a Hörmann tapasztalatai alapján pontokba szedve foglaljuk össze azokat a tényezőket, amelyeket érdemes figyelembe vennünk garázskapunk kiválasztásakor.

Billenő kapuk esetében

– fontos, hogy legyen olyan védelmi rendszer, amely megakadályozza, hogy bárki becsíphesse az ujját a kapulap és a tok közé,
– legyen legalább 25 mm-es biztonsági távolság a keret és a kapu tartókarja között,
– legyen biztonságos és stabil a kapu mozgásának vezetése,
– a görgők ne tudjanak kisiklani a vezetősínekből,
– védjen valami a kapu lezuhanása ellen, például úgy, hogy az összsúly több rugóra van elosztva, így ha valamelyik rugó el is törik, a többi képes megtartani a nehéz szerkezetet,
– legyen garancia arra, hogy rugótörés esetén a maximálisan felszabaduló erő nem több mint 200 Newton,
– a rugók legyenek biztosítva szétugrás ellen (például a "rugó a rugóban" technika alkalmazásával).

Szekcionált kapuknál figyeljünk arra, hogy

– védve legyen a kapulap lezuhanás ellen,
– rendelkezzen a kapu rugótörés-biztosítással,
– ne lehessen még véletlenül sem benyúlni az egyes lamellák közé,
– garantálják, hogy rugótörésnél vagy kötélszakadásnál a keletkező erő nem nagyobb mint 200 Newton,
– ha eltörik a rugó, a kapu 3-7 centiméteren belül álljon meg,
– a sérülések elkerülése érdekében belül vezessék az acélköteleket, ahol nem lehet hozzáérni,
– legyen ujjbecsípődés elleni védelem körbe a kapun kívül és belül,
– úgy alakítsák ki a vezetősíneket, hogy a vezetőgörgők ne csúszhassanak szét,
– biztosítottak legyenek a rugók szétcsúszás ellen,
– a drótkötelek biztonsági tényezője legyen legalább hatszorosan túlméretezett.

Természetesen ma már egyre nagyobb tért hódítanak a motorral működtetett rendszerek is. Ezek esetében nem árt a vásárlás előtt néhány egyéb szempontot is figyelembe venni:
– megfelel-e a motor és a kapu a magyar érintésvédelmi és más szabványoknak, rendelkezik-e CE-tanúsítvánnyal,
– a kapu záródásakor automatikusan reteszel-e (ez a rendszer hatékonyan véd ugyanis a kapu feltolása, így a betörés ellen, emellett automatikusan működik, tehát áramkimaradás esetén is használható),
– megbízható-e a kikapcsoló automatika, azaz akadály észlelése esetén a kapu azonnal megáll és 30 centimétert visszanyit,
– a lassított megállásnak és indulásnak köszönhetően csendesen működik-e a kapu,
– rendelkezik-e a kapu egyéni biztonsági kódolással, azaz csak az arra feljogosított személyek juthatnak-e be rajta,
– van-e a kapuhoz többfunkciós távirányító, amellyel a kocsiban ülve is felkapcsolhatjuk a külső világítást, és a garázskapu mellett a bejárati kaput is irányíthatjuk,
– használható-e a kapu áramkimaradás esetén is,
– karbantartása egyszerű, költséghatékony-e.

Ha a fenti szempontokat figyelembe vesszük a kapu kiválasztásakor és beépítésekor, hosszú távon problémamentesen használhatjuk majd garázsunk bejáratát.

Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

OTTHON

Hová szedjük a sátorfánkat?

Budapest környékén számos apró, vagy nem is olyan apró település várja a fővároshoz kötődőket, akik valamilyen…

Készülj az őszre, kedvesem!

Rövidesen tényleg beköszöntenek a komolyabb hidegek, egyes előrejelzések szerint már a héten fagyok is jöhetnek…
1 / 347

DIVAT ÉS SZÉPSÉG

1 / 145

HÍREK

1 / 1 147

Otthon

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!