Facebook hozzászólás

KÜZDELEM A DEMENCIÁVAL

6 tipp a nyugodt éjszakákhoz

Igen gyakran fordulnak elő az alvás-ébrenlét ciklusának rendellenességei az Alzheimer-kórban és más demenciákban élőknél. A következő 6 tipp a személyes gondoskodást nyújtóknak ad hasznos javaslatokat a demenciával élők ápolásához.

Vannak betegek, akiket nehéz ágyba fektetni, és folyamatosan felkelnek éjszakánként. Másoknál előfordul, hogy kifejezetten sokat vagy épp nagyon keveset alszanak. Az sem ritka, hogy az alzheimeres beteg éjszakánként számos alkalommal felébred, és kimászik ágyából, esetleg járkál a lakásban. Talán e néhány tanács segít az otthoni ápolásban!

Álmatlanság demencia miatt, Kép: felejtek.hu
Kép: felejtek.hu

  1. Segítsünk a betegnek abban, hogy minden nap mozogjon valamennyit. Próbáljuk korlátozni a napközbeni alvásokat, helyette az éjjeli pihenés biztosítására fókuszáljunk. Tartsuk észben azt is, hogy a nagyon erős délutáni fáradtság növelheti az esti-éjszakai nyugtalanságot.
  2. A napunk megtervezésekor próbáljuk a legtöbb energiát igénylő feladatokat reggelre és délelőttre szervezni. Például a fürdetést időzíthetjük reggelre, valamint a legnagyobb családi étkezést is szerencsés a vacsora helyett ebédre tervezni!
  3. Esténként igyekezzünk csendes, békés hangulatot teremteni. Ez segít a demenciával élő személynek megnyugodni. Az alacsonyabb világítással, zajok minimalizálásával és kellemes zenével mind hatékonyan támogathatjuk ebben szerettünket.

Alzheimer-kór vagy más demencia?

Agy, rajz, Kép: felejtek.hu
Kép: felejtek.hu

A legtöbb demenciával élő idős ember úgy tudja, hogy betegsége az Alzheimer-kór névre hallgat. Ugyanakkor a szakértők szerint nagyon fontos tisztában lennünk azzal, hogy az agyat érintő számos más betegség is károsítja a gondolkodási, emlékezeti és döntési folyamatokat.

  1. Törekedjünk rá, hogy az Alzheimer-kórral vagy más demenciával élő beteg minden nap nagyjából ugyanabban az időben menjen aludni. Az esti rutin bevezetése – például az esti felolvasás – szintén hasznos lehet.
  2. Korlátozzuk a koffeinbevitelt: mindez nem csupán a teára és kávéra vonatkozik, figyeljünk oda a különféle üdítők, a csokoládé és más élelmiszerek koffeintartalmára is!
  3. Használjunk éjszakai fényeket a hálószobában, hallban/folyosón és fürdőszobában. Ezek segítenek a sötétben is tájékozódni a demenciával élő személyeknek, így alkalmazásukkal elkerülhető a zavarodottság.

(Forrás: National Institute on Aging, felejtek.hu)

Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

TEST ÉS LÉLEK

Csak 108 lépés az életért: ez azért buli

Testet-lelket megújító, különleges mozgásra hív a 25 éves Magyarországi Taoista Tai Chi Társaság. 2019. szeptember…

A fenébe! Magunkra hoztuk a bajt!

Ma már népbetegség, mely nemcsak a nőket, hanem a férfiakat is érinti, ez pedig az ösztrogéndominancia.…
1 / 1 496

Receptek

DIVAT ÉS SZÉPSÉG

1 / 145

Test és lélek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!