Facebook hozzászólás
529

APRÓSÁGOK, AMELYEKNEK ÖRÜLNI TUDUNK

Mitől boldog a magyar?

A pszichológia egy viszonylag új irányzata a pozitív pszichológia, amely nevéhez hűen a boldogsághoz és a beteljesüléshez vezető utakat és módszereket kutatja. Mi a helyzet az apró, minket váratlanul meglepő, és ezzel mosolyra fakasztó boldogsággal, mi okoz nekünk örömet? Ezt a kérdést tette fel az idén 90 éves Medve sajt is a magyar fogyasztóknak, a beérkezett válaszok elemzésében pedig Ráskó Eszter pszichológus volt a márka segítségére.

„Az élet apró örömei!” Hányszor, de hányszor használjuk ezt a kifejezést? Naponta? Hetente? Az elmúlt években már-már gellert is kapott ez a szófordulat, átitatta a szarkazmus, az irónia, kicsit talán jogosan is. Hiszen lényegesen ellenállóbbnak érezhetjük magunkat az eső elől menekülés közben elszakadt strandpapucsokkal, az utolsó százasunkat elfogadni nem hajlandó parkolóautomatákkal és a beszakadt boros dugókkal támadó stressz faktorokkal szemben, ha váratlanságukban felismerjük az iróniát, na meg az abban lappangó vidámságot is.

A többség szerint nincs jobb egy ölelésnél. Fotó: Pixabay
A többség szerint nincs jobb egy ölelésnél. Fotó: Pixabay

 

Az ebben az évben 90. születésnapját ünneplő Medve sajt egyik időtálló értéke és küldetésének szerves része, hogy felhívja az emberek figyelmét a mindennapok jóleső pici pillanataira. A Medve sajt kutatását egy 2000 fős mintán végezték, melynek célcsoportját a 18-59 éves nők és férfiak alkották. A márka arra volt kíváncsi, hogy mik azok az események, történetek, amik a magyar emberek számára olyan örömforrást jelentenek, amihez nem feltétlenül kell megnyerni a lottó ötöst, ugyanakkor részei lehetnek mindannyiunk életének, egyszóval: apróságok, amik boldoggá tesznek, mint egy hosszú munkanap végén, ha felfedezzük, hogy maradt még egy Medve sajt a dobozban.

A válaszokat öt kategóriában vizsgálták: miből fakad maga az öröm, magunk generáltuk vagy mások okozták, megfogható-e vagy sem, véletlen-e, csak én vagyok a részese vagy más is, illetve, hogy otthon történik-e vagy máshol?

90 éves. Fotó: medvesajt.hu
90 éves. Fotó: medvesajt.hu

Talán nem meglepő, hogy a legtöbben, a válaszadók 43 százaléka az apró örömök kapcsán elsőként a családra asszociálnak és a velük közösen megélt pillanatokra, mint akár egy ebéd vagy egy kirándulás. Ezek mellett kiemelkedő szerep jut az olyan esszenciális örömforrásoknak, mint egy jó nevetés, egy beszélgetés vagy maga a találkozás pillanata. Érdekesség, hogy a mosoly/ölelés kimagaslóan fontos a magyarok számára. A szeretteink mosolyánál nincs is számunkra nagyobb öröm. Ráskó Eszter szerint ennek oka talán a metakommunikációs jelentésükben rejtőzik, hiszen mindkettővel azt üzenjük, minden rendben közöttünk, kölcsönösek az érzéseink.

A családon kívül a másik befutó a tágabb ismeretségi kör, azaz a barátok és ismerősök. A kutatási eredmény jól reprezentálja, hogy alapvetően társas lények vagyunk és az élmények megosztása másokkal már önmagában sokszorosítja a megélt öröm mértékét. Fontos azonban kiemelni, hogy nem mindenki a társas interakciókban leli örömét, a válaszadók 7 százaléka számára az öröm valamilyen nyereményt jelent, mások pedig beérik az olyan természet által generált örömforrásokkal, mint a szép időjárás vagy egy nyiladozó virág látványa. 





Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

STÍLUS

1 / 630

KUL-TOUR

1 / 158

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!