Facebook hozzászólás

Sport magas vérnyomással

Bizonyára minden ember tisztában van a testmozgás fontosságával. Azonban a magas vérnyomásban szenvedők sokszor nem mernek edzeni, nehogy súlyosbodjon az állapotuk. Hogy miket lehet sportolni, és hogy miket érdemes ilyenkor kerülni, arról dr. Kapocsi Judit tanárnő, a Trombózisközpont magas vérnyomás specialistája beszélt.

Legjobb edzésformák magas vérnyomás esetén

Hogy edzés közben általában mennyivel nő a vérnyomás, nem tudni pontosan. Egészséges embernél attól függ, hogy adott terhelésre mennyire megy fel a vérnyomás és/vagy a pulzusszám, hogy mennyire edzett. Hirtelen, nagy erőkifejtésre a kevésbé tréningezetteknél gyorsabban, a jobb kondiban lévőknél lassabban, de akár 180/100 Hgmm körülire is felmehet a vérnyomás és 120 felettire a pulzus. Ez általában gyorsan – persze edzettségtől függő- ,10 perc után jelentősen csökken, vagy normalizálódik.

forrás: sxc.hu

Ezeket az edzésformák válasszák azok, akiknek magas a vérnyomásuk

„A laza testmozgással járó mozgásformák- pl. úszás, futás, séta, labdajátékok, gimnasztika- az ajánlottak azoknak, akiknek eleve magas a vérnyomásuk. Azonban a súlyzózás és a passzív feszítő gyakorlatok inkább provokálják a vérnyomás emelkedését, ezért vagy kerüljük, vagy csak fokozatosan emeljük a terhelést! Fontos, hogy ilyenkor ne hajtsa túl magát az illető, mert akkor lazítás helyett csak stresszeli majd saját magát, illetve, ha túllép az adott kapacitásán, lehetőségein, akkor az könnyen sérüléshez vezethet, sőt, rosszabb esetben még szív probléma lehet a vége. Viszont a legcélszerűbb az, hogy még mielőtt magas vérnyomással nekiállnánk sportolni, kérjük ki szakember tanácsát, aki pontos iránymutatással és tanácsokkal szolgálhat az edzéstervet illetően!”- mondja dr. Kapocsi Judit tanárnő, a Trombózisközpont magas vérnyomás specialistája.

 

A magas vérnyomás életmóddal kezelhető

Az Európai Hipertónia Társaság legújabb ajánlása alapján a követező életmódbeli változtatások segítségünkre lehetnek a vérnyomás normalizálásában. Ezek valamennyi hipertóniás betegnél szükségesek, függetlenül a gyógyszeres kezeléstől. A cél a vérnyomás csökkentése, az egyéb rizikófaktorok mérséklése és a beteg által szedett gyógyszerek számának csökkentése.

  • A dohányzás elhagyása
  • Testtömeg csökkentése (és annak megtartása)
  • A nagy mennyiségű alkoholfogyasztás csökkentése
  • Fizikai aktivitás fokozása
  • A só fogyasztás mérséklése
  • A gyümölcs és a zöldség bevitel növelése, a telített és a teljes zsír bevitel mérséklése
Életmódbeli változtatások hatása a szisztolés vérnyomás csökkenésében
– 5 kg testsúly csökkenés 3-4 Hgmm csökkenést eredményez
– DASH diéta bevezetése 8-12 Hgmm
– Só bevitel csökkentése napi 5 g-ra 4-5 Hgmm
– Fizikai aktivitás növelése, rendszeres mozgás 5-7 Hgmm
– Alkohol fogyasztás csökkentése 2-4 Hgmm


 

 

Forrás: Trombózisközpont

Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

PÁRKAPCSOLAT

Ennyi volt! Lejárt a néma leventék ideje

Már senki sem kérdőjelezheti meg a férfi és a női agy működésének eltérését, mégis a párkapcsolati kommunikáció, az érzelmek közvetítése sokaknak okoz otthon gondot. Érdemes a különbségekre építve…
1 / 211

DIVAT ÉS SZÉPSÉG

1 / 144

Test és lélek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!