Kiszorítja a pezsgőt a habzóbor?
A statisztikák azt mutatják, hogy a karácsonyt és a szilvesztert leszámítva többnyire csak családi ünnepek alkalmából vásárolnak pezsgőt. Borból azonban jobban állnak a magyarok. Van, aki 60 litert is megiszik egy 12 hónap alatt.
A kaliforniai Wine Institute adatai szerint a Vatikánban a legnagyobb az egy főre jutó borfogyasztás a világon. Itt közel 75 liter bort fogyasztanak el évente. Mindez majdnem 100 üvegnek felel meg. A Vatikán mellett, más kis országokban is, Luxemburgban és Andorraban is kiugró az eredmény. Az elemzők ezt azzal magyarázzák, hogy ezekben az országokban viszonylag magas az átlagos életkor és kevés a gyerek. (A Vitikánban egyáltalán nem laknak kiskorúak.)
60 litert is megihat a magyar?
Más kisebb országokban, mint például Magyarországon is vannak kutatások, amelyek borivási szokásainkat vizsgálják: Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Vezérigazgatóságának elemzése például korábban kimutatta, hogy a magyar férfiak is bele tudnak húzni a borivásba. Sokan 60 liter bort is megisznak egy évben. A legtöbben (53%) havonta néhány (1-3) alkalommal isznak csak bort, a borfogyasztók negyede heti rendszerességgel, míg egy kisebb csoportjuk (13%) naponta fogyasztja. A borfogyasztók többsége viszonylag kis mennyiséget iszik havonta, több mint fele (54%) egy litert vagy kevesebbet fogyaszt. Egy kisebb részük (10%) fogyaszt 5 liter fölött havonta. Ők azok, akik éves szinten 60 litert isznak meg.
A nők döntik el, hogy mit iszunk otthon?
A bor mennyisége mellett, egyre fontosabb szerepet tölt be a minőség kérdése is magyaroknál. A Varga Pincészet tavalyi, fogyasztási szokásainkat elemző tanulmánya szerint, ma már a nők is beleszólhatnak, hogy milyen bort iszik a család. A magyar háztartások 38 százalékában már tavaly is a nők döntötték el, hogy milyen bor kerül például a karácsonyi asztalra. A Varga Pincészet szerint: 10-15 évvel ezelőtt a palackos borfogyasztás jobban kötődött az ünnepekhez, mint napjainkban, akkoriban akár kétszeresen is meghaladta a december egy átlagos hónap forgalmát. Mára azonban a borfogyasztás egyre inkább a mindennapi élet részévé vált. Az utóbbi években körülbelül 20 százalékkal haladja meg az ünnepi időszaki értékesítés egy átlagos hónap forgalmát.
A férfiak is beleszólnak, ha szakszerűség is fontos!
A borivó magyarok 60 százaléka már tavaly is fehér és rozé borral ünnepelte a karácsonyt, ez derült ki a közel 1.300 fős mintán végzett internetes felméréséből. A legtöbben friss illatos fehér bort választottak, ezt követték a rozé és csak harmadikok a klasszikus fehérborok kedvelői. A felmérésben válaszadók fele vörösbor ivónak mondta magát, de mégis a fehér és rozé borok kerültek többségbe. A borválasztást valószínűen erősen befolyásolja, hogy a szenteste tradicionális fogásai halételek. A választás szakszerűsége inkább a férfiakat dicséri közel kétharmad részben ők és nem a bevásárlásban még mindig egy kicsit jobban jeleskedő hölgyek választották ki a borokat a karácsonyi vacsorához.
De mi van a pezsgővel?
A rendszerváltozás előtt a magyarok az elsők között voltak a pezsgőfogyasztás területén Európában. A hazai borok minőségének javulása azonban azt eredményezte, hogy egyre többen preferálják a borokat. Európában már nagy divatja van a gyöngyözőboroknak, amellyel sokan a pezsgőt helyettesítik a hétköznapokon, az ünnepi asztal mellett azonban a többség még mindig pezsgőt bont. Magyarországon most kezdik felfedezni a fogyasztók ezt a fajta terméket, amely a pezsgők rovására szoríthat magának helyet a piacon. -írja a Varga Pincészet.
Idén nyáron már pezsgőfogyasztást népszerűsítő kampányt is indított a Magyar Turizmus Zrt. Ennek célja az volt, hogy ne csak az év végi ünnepek idején vásároljanak az emberek pezsgőt, hanem az év többi részében is. A statisztikák azt mutatják, hogy a karácsonyt és a szilvesztert leszámítva többnyire csak családi ünnepek alkalmából vásárolnak pezsgőt. Az éves pezsgőfogyasztás 80 százaléka Magyarországon az év két napján december 24-én, illetve 31-én történik.
Hozzászólás zárolva.