INGATLANPIAC
Felnyomja az árakat a fővárosi dugódíj
Több évtizedes múltra tekinthet vissza a fővárosi forgalomcsillapítás és az ingázók tömegközlekedésre terelésének terve, de csak elvétve születtek részleges intézkedések. Pedig – ha nem is feltétlenül a dugódíj, de – a forgalomcsillapítás és több sétáló utca kialakítása hosszú távon növelhetné a zöldfelületek arányát, jótékony hatással lehetne a levegőminőségre, összességében növelhetné az életminőséget, és nem utolsó sorban az ingatlanárakat is.
Erősen megnőtt a fővárosi közúti forgalom az elmúlt években, részben azért, mert 2012 és 2018 között a KSH adati szerint Budapesten és Pest megyében 200 ezerrel nőtt a regisztrált autók száma. Egy, a különböző navigációs rendszerek használatából kinyerhető adatokból dolgozó nemzetközi kutatás szerint Budapesten az autósok tavaly 162 órát, vagyis majdnem egy hetet töltöttek dugóban, amely ráadásul 11%-kal magasabb érték, mint egy évvel korábban! Nem vitás, hogy az emelkedő forgalom, a lég- és zajszennyezés, valamit a rengeteg parkolásra használt köztér – amely sok esetben korábban zöldfelület volt– nagymértékben rontja a fővárosiak életminőségét, ám a megoldás komplex fejlesztéseket és intézkedéseket kíván.
A forgalomcsillapítás igénye nemcsak Budapest egészén, hanem kisebb területek, városrészek felújításakor, rehabilitációjakor is felmerül, a városfejlesztés egyik fontos szempontjává vált. Számtalan példa akad, ahol a fejlesztéseknél kiemelt szerepet kapott a gyalogos, kerékpáros forgalom erősítése vagy a tömegközlekedés előtérbe helyezése. Lassan 10 éves például a XI. kerületi komplex „Kulturális Városközpont” projekt a Bartók Béla út mentén, amelynek ez volt az egyik alapvető célja.
− Jól látható tendencia, hogy ott, ahol forgalomcsillapítás, sőt, akár az autós forgalom teljes kizárása megtörténik, néhány év alatt jelentős ingatlanár emelkedés tapasztalható. Az utóbbi években sétálóutcává alakított területek, mint például a II. kerületi Lövőház utca, szinte már fogalommá váltak az ingatlanhirdetésekben, viszonyítási pontként jelölik meg a hirdetők. Az, hogy egy-egy utcát sikerese még keresettebbé teszik – mondta Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.
Az említett Lövőház utcai fejlesztés óta eltelt 10 évben az adott útszakaszon a kerületi átlagnál 70, az adott irányítószám-körzeténél 40 százalékponttal gyorsabban, összesen 170 százalékkal nőttek (azaz majd megháromszorozódtak) a négyzetméterárak úgy, hogy új építésű projekt igen kevés található a környéken. Pesten is több példa van egy-egy rehabilitált, forgalomcsökkentett városrész felfutó ingatlanpiacára, elég a ferencvárosi Mester utca környékére vagy a józsefvárosi Corvin negyedre gondolni, ahol a majd 10 éve tartó átfogó közterületi rehabilitációnak is köszönhetően a kerületi átlagnál nagyobb kereslet- és árnövekedés volt tapasztalható.
5+1 tipp a jó ingatlanhirdetéshez
Hozzászólás zárolva.