Ezért kell folyamatos jelleggel figyelni a gumiabroncsok kopását
Mikor mondható egy gumiabroncsról az, hogy kopott és megérett a cserére? A cikk keretei között erre a kérdésre fogunk terjedelmes választ adni, kitérve egyéb fontos szempontokra is. Szó lesz többek között a gumiabroncs cseréjét indokló egyéb tényezőkről is, egyúttal azt is megmutatjuk, hogy mi alapján győződhetünk meg a gumik állapotáról. A bejegyzés elolvasása és a benne foglaltak betartása a szó legszorosabb értelmében a biztonságos autóvezetést fogja szolgálni.
Mi alapján győződhetünk meg arról, hogy az abroncsok kopottak-e?
A szemmérték helyett sokkal pontosabb eredményt kaphatunk azzal, ha megmérjük a barázdamélységet. Ehhez az autó kormányát úgy kell elforgatnunk, hogy a kerék el tudjon mozdulni 45 fokban.
Fogjunk egy 100 forintos pénzérmét, és illesszük be a kerékbe. Azért kell a 100 forintos érme, mert ennek a külső pereme nagyjából 4 milliméter szélességű. Hogyha a kerékben eltűnik ez a rész, akkor a gumi nem kopott, mert a barázdamélység megfelelő.
Egyes abroncstípusoknál egyébként speciális kopásjelző háromszög is található, mégpedig az ellenőrzést segítendő.
Mi történhet, ha kopott gumikat használunk az autónkon?
A kopott gumiabroncsok használata több szempontból is hazardírozással ér fel. Eleve számolni kell azzal a tényezővel, hogy kopott gumikkal közlekedve fokozottan megnő a defekt veszélye, ami a biztonságunk szempontjából sem mellékes.
Ha ez még nem volna elegendő visszatartó erő, akkor az optimálistól eltérő barázdamélység az autó tapadását szintén negatívan befolyásolja. A kopott gumival különösen a nedves úton jelentkezhet veszélyhelyzet.
Ilyenkor ugyanis megnövekedhet az úgynevezett aquaplanning, vagyis a vízen felúszás kockázata. Tehát az eső áztatta nedves útviszonyok között ettől az autó könnyen irányíthatatlanná válhat, ami egyet jelent a fokozott balesetveszéllyel.
Egyéb fontos szempontok a gumiabroncsok szavatosságát illetően
Az autógumik esetében nemcsak a barázdamélység optimálistól való eltérése jelentheti azt, hogy az abroncsok cseréje bizony elkerülhetetlenné vált. Egyéb szempontokat is figyelembe kell venni annak érdekében, hogy a gépjárművel való közlekedés ne járjon együtt extra kockázattal.
Fontos tudni például, hogy a gumiabroncsok esetében is létezik lejárati idő. Személyautók esetében a gumiabroncsot legfeljebb négy vagy hat esztendőn át tudjuk biztonságosan használni. A napi alkalmazásban lévő, intenzíven használt gumiknál ez az élettartam akár három évre is csökkenhet.
Ne csak a barázdák mélységét kövessük tehát figyelemmel, hanem tartsuk észben az abroncsok élettartamát is. Az autógumik cseréje ugyanis nem az a tétel, amit sokáig érdemes halogatni. A gépjármű állapotán túl ugyanis egy fontosabb dolog, a saját biztonságunk és az utasaink testi épsége múlhat rajta.
Hozzászólás zárolva.