Facebook hozzászólás
448

ÚJRAGONDOLT TEREK

A koronavírus járvány beindította a várostervezők fantáziáját

A koronavírus járvány első hulláma, a mindennapi életet megbénító karantén, a gazdaság majdnem teljes leállása, egyszóval a pandémia társadalmi következményei az urbanisták számára is alaposan feladták a leckét; kell-e, lehet-e városainkat, településeinket úgy újratervezni, hogy azokat a járvány újabba támadása idejére valamiképpen felkészítsük, vagy legalábbis a tapasztalatok birtokában más irányt vegyen a városokról való gondolkodásunk.

Függetlenül attól, hogy képesek leszünk-e kezelni a koronavírus járvány újabb, és újabb hullámait, az emberiség ma már azzal mindenképpen tisztában van, mennyire kiszolgáltatottak vagyunk a járványokkal szemben.

Kérdés, hogy egy másfajta várostervezési szemlélettel képesek leszünk-e enyhíteni a következő nagy betegség hatásait, még mielőtt ez megtörténne? És vajon a munka világában és a mindennapi közlekedésben előállt jelentős zavarok új lendületet adnak-e a városok fenntarthatóbb, környezet barátabb szemléletű újra szabásához.

Föntről még minden rendben lévőnek tűnik. Fotó: Pixabay.com
Föntről még minden rendben lévőnek tűnik. Fotó: Pixabay.com

 

A Guardian felkért négy építész céget, hogy osszák meg elképzeléseiket arról, hogy milyen elképzeléseik is vannak egy olyan városról, amely a járvány újabb fellángolása esetén is élhető és komfortos lehet.

A város legyen a bicikliseké

Ideális közlekedési eszköz. Fotó: pixabay.com
Ideális közlekedési eszköz. Fotó: pixabay.com

 

A 2020-as világjárvány alatt egyfajta biciklisforradalomnak lehettünk tanúi a nagyvárosokban.

A kerékpáros infrastruktúra kibővítése az olyan gépkocsiközpontú városokban, mint Moszkva, Mexikóváros vagy éppen Mumbai, a 21. század egyik legnagyobb globális városi sikertörténete volt, A Guardian által felkért egyik építész cég ennek a várostervezési gyakorlatnak a kiterjesztését javasolja.

A cég a város utcáinak „átfogó átalakítását” és a kerékpárutak hálózatának kiépítését tervezi.
Olyan utcaképet vizionál a cég, ahol a társas találkozás, a vásárlás, de a munka terei is nyitottak a kerékpárral közlekedők számára; valójában az élet az utcaszinten zajlik.

Kertkapcsolat

Nem csak saját. Fotó: Pixabay.com
Nem csak saját. Fotó: Pixabay.com

 

A lap által felkért várostervező cég fejlesztési elképzeléseinek felvázolásakor elsősorban a klasszikus londoni utcaképből indult ki. A város zöld területének nagy része el van zárva a nagyközönség elől, és magán-, vagy éppen előkertekbe van rekesztve. Miért ne alakíthatnák át az utcákat az otthonokat körülvevő „miniatűr zöldövezetekké?” – teszi fel a kérdést a cég.

A tervező cég elsősorban kis lépésekben gondolkodik, javaslatai között szerepel például az, hogy a kukákat ne a házak előtt tárolják, hanem kerüljenek azok valami központi helyre, az előkerteket nyissák ki a gyalogjárdák felé, bővítsék azokat további zöldfelülettel, helyezzenek ki utcai padokat, és alakítsanak ki a gyerekek számára játszó helyeket.





Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

GASZTRO

STÍLUS

1 / 630

KUL-TOUR

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!