Érdekességek, amiket jó tudni a Kékszalag versenyről
Idén július 6-án lesz Európa leghosszabb távú és legrégebbi tókerülő versenyének, a Kékszalagnak rajtja. A szervezők – megfelelő időjárási viszonyok esetén – közel hatszáz hajó, mintegy 3.000 versenyző részvételére számítanak. Összegyűjtöttünk néhány érdekességet a versenyről.
Az évtized talán legizgalmasabb versenye várható idén, a 49. Kékszalag Erste World Nagydíjon, azon a hagyományos vitorlás regattán, amelyen együtt rajtolnak és küzdenek a legszebb, felújított klasszikus hajók és a 21. századi technológia igazi csodái: a víz felett szárnyaló, karbonból készült, a szél sebességénél is gyorsabb többtestű vitorlások. Akár versenyzőként, akár nézőként leszünk részesei a „vízicsatának”, ezekről az érdekességekről mindenképpen jó, ha tudunk:
Induló hajók száma:
- Az európai tókerülő versenyek közül ma már a Kékszalagon versenyez a legtöbb hajó. A Bol d’Oron volt a rekord 1990-ben, amikor 684 hajó nevezett be a versenyre, de azóta ott az indulószám 500 körülire csökkent. A Kékszalagon az elmúlt 6 évben az átlagos hajószám 549.
- Bár az időjárás nagyban befolyásolja a célba futók számát, annak átlaga 68%.
Nem akkor van kevés befutó, ha viharos, esős, vagy kellemetlen, de szeles az időjárás, hanem amikor nagyon gyenge a szél, és hajók egészen lassan haladnak és kánikulai a meleg! Viharos időjárásban kevesebben adják fel a versenyt, mint szélcsendes időben.
Kékszalag pálya: Balatonfüred – Kenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred
Táv hossza légvonalban: 155 km
Versenyidő: maximum 48 óra (A rajt után 48 órával bezárul a célvonal.)
Első verseny: 1934. július 27. – 21 résztvevő hajó
Legtöbb induló: 2010-ben a 42. Kékszalagon 593 hajón, 9 nemzet 3115 versenyző
Legtöbb versenyt nyert hajó: Tramontana 7-szer (1940, 1942, 1963, 1971, 1977, 1979, 1989)
A leghosszabb Kékszalag: 1953-ban olyan gyenge szél fújt, hogy a két év múlva nagy rekordot futó Nemere II. az első helyen 40 órát vitorlázott! (Akkoriban még nem volt 48 órás időkorlátozás.)
Első győztes: Rabonbán I., 30-as Cirkáló, kormányos dr. Ugron Gábor. EZ NEM azonos a mai Rabonbánnal. Az később, 1937-ben épült, szintén dr. Ugronnak, aki egyébként akkor a Magyar Vitorlás Yacht Szövetség elnöke is volt.
Legtöbb versenyt nyert kormányos: Litkey Farkas 12-szer. 2001-2009-ig zsinórban kilencszer, majd 2011-ben, 2013-ban, és 2016-ban győzött. 11-szer egytestű hajókkal, majd legutóbb katamaránnal.
Az első női kormányos, aki Kékszalagot nyert: Kultsár Istvánné Gordon Evelyn – 1940, 1942. Ő egyelőre az egyetlen abszolút győztes női kormányos a verseny történetében. 2011 óta a legjobb női kormányos nyeri a Gordon Evelyn Díjat, amelyet a First Class Magazin alapított.
Kékszalag abszolút rekord:
1955: Nemere II., kormányos Németh István, 10 óra 40 perc
2012, Fifty-Fifty katamarán, kormányos Józsa Márton, 10 óra 32 perc.
2014, Fifty-Fifty katamarán, kormányos Józsa Márton, 7 óra 13 perc, 57 mp
(képek: sajtóanyag)
Hozzászólás zárolva.