150 éves a flipper
Valamire való presszó, vagy szórakozóhely nem létezett egy-két flipperasztal nélkül – a játék világított, zenélt, csengett-bongott és csörömpölt, ha valaki nyert. A mai gyerekek el se tudják képzelni, micsoda varázslat volt ez a 60-as, 70-es években, hiszen mindahányan több tucat elektromos játékot hordanak a zsebükben, a mobiltelefonjukon. De szerintem azt is kevesen tudják, hogy Budapesten létezik egy Flippermúzeum, ahol a játék történetével ismerkedhet meg a látogató. Az első flipper megszületésének 150. évfordulóján egy műfajában hiánypótló albummal rukkoltak elő.
A játék magyar neve az angol flipper, azaz uszony szóból ered. Bár a világ nagyrészén pinball-nak hívják.
Története az 1800-as évekre nyúlik vissza. Korai elődje ugyanis a bagatelle nevű játék volt, amellyel XIV. Lajos uralkodása idején játszottak a francia nemesek. Ennek a játéknak az volt a lényege, hogy egy kis dákóval az asztalon található lyukakba kellett juttatni a golyót. A bagatelle rövid idő alatt olyan nagy népszerűségre tett szert, hogy az Egyesült Államokba is eljutott, ahol egy Montague Redgrave nevű brit származású feltaláló 1869-ben üzemet hozott létre a gyártására. 1871-ben szabadalmat jegyeztetett be a játékra. A leírásban már az szerepelt, hogy a korábbi dákót egy rugós karra cserélte.
A modern flipper az 1930-as években jött létre, ami már elektromechanikus volt, és bedobható érmével működött. De ezeknél a játékoknál már nem az volt a lényeg, hogy a golyók minél hamarabb a lyukakba kerüljenek. Sőt! A játékos feladata az volt, hogy egy, vagy több golyót a lehető leghosszabb ideig a játéktéren tartson mozgatható lapátok segítségével.
A játékos, egy zseton bedobása után meghúz, majd elenged egy kart a gép jobb oldalán. Ezzel elindít egy fémgolyót a szerkezetben. A golyó a zárt játéktérben rugós felületeknek ütközik, ide-oda pattog, közben az érintkezéskor a gép csilingel, vagy más hangokat ad ki. Ilyenkor a játékos pontokat kap. A flippernél tehát már az a cél, hogy a golyót lehető leghosszabb ideig mozgásban tartsa, és ezzel minél több pontot gyűjtsön. Ezt a játékos a két gomb megfelelő időben való gyors megnyomásával tudja elérni, így pöcköli vissza a golyót a játéktérbe. A játékot nehezíti, hogy az asztal a játékos felé lejt.
Hozzászólás zárolva.