A lovakat betörik, a kerékpáralkatrészt bejáratják?
A lovakat betörik, a kerékpáralkatrészt bejáratják?
Be kell-e járatni a kerékpár új alkatrészeit, vagy egyszerűen csak kezdjük el használni? Megosztó téma ez, bár első pillanatra egyszerűnek tűnik.
Sokan gondolják, hogy ha az alkatrész nem drága, akkor úgyis mindegy, nem kell foglalkozni a bejáratásával, míg ha sokba került, akkor az annyira profi, hogy tutira nem kell vacakolni vele, csak elkezdeni használni a gyakorlatban.
Mi az igazság?
A helyzet az, hogy hasonlóan egy új személygépkocsihoz, amit megveszel és első útként csak kis távokat teszel vele, nem rögtön a kontinens másik felét célzod meg, a kerékpárral (és alkatrészeivel) is érdemes lépésről lépésre összecsiszolódni. Ha rögtön rettentően meghajtod, nagy eséllyel csökken az élettartama.
A frissen megmunkált fém bringaalkatrészek felülete annak ellenére érdes valamennyire, hogy profi kezek vagy gyári körülmények közül kerültek ki. A fogaskerekek, tengelyek, lánckerek és csapágyak mind-mind ilyenek. A gyártók saját ajánlása is az, hogy ha hosszabb ideig szeretnéd használni a kerékpárod alkatrészeit, akkor kis terheléssel kezdd használatba venni.
Enyhébb terheléssel a forgó-kopó alkatrészek felszíni egyenetlenségei finoman lekopnak, és amint ez megtörtént, az alkatrész halkabban működik, és úgy gördül majd, mint ahogy a kés siklik a tűző napon felejtett vajban. Ha viszont azonnal nagy terhelésnek tesszük ki az alkatrészt, a durva, még egyenetlen felületek találkoznak egymással, a terhelés miatt nagy nyomatékkal, és nő az alkatrészek sérülésének esélye.
Mi lenne a jó megoldás?
Természetesen az, ha már a gyárban elvégeznék a bekoptatás, bejáratás szeánszát. Ha nekünk, bringásoknak már nem kellene ezzel foglalkoznunk, mert gyárilag, emelt fordulatszámon, de kis terheléssel, összeszoktatnák ezeket a még érdesen szűz felületeket egymással. De ez nem történik meg, felesleges is róla álmodoznunk.
Melyik a legkényesebb elem?
A kerékagy kónusz az az alkatrész, amely a leginkább ki van téve a kopásnak. Utána következik a csapágycsésze. Nagyobb kerülete van ugyan, mint a kónusznak, és ezért lassabban kopik, de mégis a második legkritikusabb elem, amire ebből a szempontból oda kell figyelned. Persze az sem mindegy, milyen minőségű anyagból készülnek ezek és a többi alkatrész is.
Például a csapágygolyók elvileg kevésbé vannak kitéve a kopásnak, hiszen minden irányba el tudnak forogni, nem csak egy vékony sávban kopnak, de ha nem elég jó minőségű anyagból gyártották őket, akkor bizony elképzelhető (sőt, igen-igen valószínű), hogy hamarabb forgácsolódnak le róluk a fémrészecskék, mint minőségibb társaikról. Márpedig a fémforgács, és főleg a rozsdás fém forgácsa épp olyan káros, mint az új alkatrészek érdes felülete.
Hozzászólás zárolva.