Repül az én drónom, ki tudja hol áll meg…?
Nemrég óriási visszhangot kapott a magyar sajtóban, hogy egy irányíthatatlanná váló drón betörte egy autó szélvédőjét Budapesten. Senki sem sérült meg, de anyagi kár keletkezett, és ez az eset újra ráirányította a figyelmet a drónok reptetésével kapcsolatos szabályozásra is. Az érintettek között vannak a biztosítók is, egyikük augusztus 1-jétől elérhetővé tette a Drónpilóták Országos Egyesülete tagjainak a drón-felelősségbiztosítások új generációját.
Drónpilóták Országos Egyesületének vezetője, Tuzson Gergely szerint tízezres nagyságrendben járja már pilóta nélküli légi jármű a magyar légteret. Rohamos számbeli növekedésük egyik motorja, hogy a kisebb kategóriájú gépek gyakori és kedvelt ajándékká váltak. Más kérdés, vajon hányan vannak tudatában annak, mekkora kockázatot is jelentenek a megajándékozottak számára ezek az ártatlannak tűnő eszközök.
Magyarországon jelenleg is szigorú szabályozások vonatkoznak a pilóta nélküli gépek reptetésére, mind az üzleti, mind a hobbi szintű felhasználóknak légtérhasználati engedéllyel, valamint a drónpilótára kötött felelősségbiztosítással kell rendelkezniük. Ez azt jelenti, hogy akkor is ezeknek a feltételeknek kell megfelelniük, amikor családi légi felvételeket készítenek a nyaraláskor. E nélkül a tulajdonosok szabálytalanul használják a légteret, aminek akár jogi felelősségre vonás is lehet a következménye.
A szabályozás szigora indokolt, mivel a pilóta nélküli légi jármű reptetése balesetveszélyt jelenthet. A drónoknak, a repülő és helikopter modelleknek, mint járműveknek – bár pilóta nélküliek – ugyanúgy van vezetőjük, mint az autóknak. Balesetet is lehet velük okozni, pont úgy, mint egy autóval: betörhetik a szélvédőt, károkat tehetnek az épületekben, rosszabb esetben személyi sérülést is okozhatnak.
A hetekben egyre többen nyaralnak, sokan utaznak külföldre, és egy vérbeli drónos természetesen szeretné a tengerparton, vagy a hegyek között is kipróbálni gépét.
– A tulajdonosok végre Európán belüli nyaralásukra is magukkal vihetik a pilóta nélküli légi járműveiket, sőt, úgynevezett drónbizotsítást is köthetnek. Arra természetesen ügyelniük kell, hogy tisztában legyenek az adott országban érvényes szabályozással és rendelkezzenek a szükséges engedélyekkel – hívta fel a figyelmet Kádár Péter, a Groupama Biztosító nem-életbiztosítási igazgatója.
Hozzászólás zárolva.