Pandémia, elszállt infláció, drágulás: mi lesz így az idei karácsonnyal?
Csak néhány indok, melyek miatt idén korábban kezdődhet a felkészülés az ünnepekre: a koronavírussal kapcsolatos félelmek, infláció növekedési várakozások és ellátási lánc problémák. Milyen karácsony vár ránk így idén? Egy kutatás rávilágít a válaszokra.
A Black Friday, azaz a Fekete Péntek után rohamtempóban kezdenek a boltok készülni az idei karácsonyra, ami most sem lesz egyszerű. Egyre nagyobb az infláció, tombol a pandémia, és az előző évekhez képest mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni egyes termékek miatt. Mi várható idén decemberben? Erről mutat egy átfogó körképet a Piac és Profit.
Hogyan készülünk idén az ünnepekre?
Fekete Péntek a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban. Ez a nap néhány évtizede a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét jelenti. Idén a hálaadás ünnepe november 25-re esik, így a hivatalos Black Friday november 26-a. Ez az esemény az amerikai vásárlók között nagyon népszerű: a Deloitte kutatása alapján a megkérdezettek harmada vásárol majd a Black Friday során, de hasonló részvételi arány várható a Cyber Monday-en. Nem mindenki élvezheti ugyanakkor a pandémia enyhülését. A felmérések szerint az alacsonyabb jövedelmű vásárlók közel fele nem tervez részt venni semmilyen különleges leárazási kampányban idén, és várhatóan 22 százalékkal kevesebbet is fog költeni az ünnepi szezonban. A magasabb jövedelműek ezzel szemben 15 százalékkal többre becsülik az idei költésüket.
A kereskedők várakozásai is rendkívül optimisták. A Deloitte által megkérdezett kereskedelmi vezetők 73 százaléka szerint a vásárlók jelentősen többet költenek majd idén az ünnepekre készülődve. A novembertől januárig tartó időszakra vonatkozóan a Deloitte szakértői 7-9 százalékos növekedést jeleztek előre az amerikai kiskereskedelmi értékesítésben, míg ezen belül 11-15 százalékos bővülést az e-kereskedelmi szektorban. Bár az előrejelzések alapvetően az amerikai piacra vonatkoznak, hasonló trendek várhatóak Európában is
– mondta Dr. Laczka Sándor, a Deloitte magyarországi kiskereskedelmi és élelmiszeripari tanácsadó csoportjának vezetője
Mi lesz idén a slágertermék a boltok polcain?
A karácsonyi „klasszikusok” (ruházati cikk, játék, szépségápolási termékek) mellett évek óta a legnépszerűbb termékek jellemzően olyan műszaki, számítástechnikai cikkek és háztartási gépek, melyeket az emberek főként saját, illetve családi használatra vásárolnak. Idén egy-két meglepő tényt is közöltek a kutatók arról, hogy milyen az emberek vásárlási kedve és mi várható az ünnepi utazással kapcsolatban.
Olvasd tovább a cikket a Piac és profit-on!
Ez is érdekes lehet:
- Megtelt a gyerekpszichiátria: a pandémia súlyosan érinti a gyerekeket is
- Koronavírus: a legrosszabb forgatókönyv is bekövetkezhet a negyedik hullámban
Hozzászólás zárolva.