Facebook hozzászólás
57

Ne halogasd az elhasználódott téli gumi cseréjét

Ha jelenleg téli gumikon közlekedsz, akkor az első lépést már megtetted a felé, hogy biztonságosan vehess részt a forgalomban. Nem mindegy azonban, hogy milyen állapotúak a téli abroncsaid.

A törvényi kötelezettség szerint minimálisan 1,6 millimétert kell elérnie a futófelület mintázatának a magasságának. Fontos kitétel, hogy nem csak bizonyos helyeken kell a guminak megfelelni ennek a kritériumnak, hanem a teljes futófelületre vonatkozik a regula.

Érdemes betartani ezt a szabályt, mivel a rendőrök megbüntethetnek, ha nem tartod be. Ugyanakkor fontos észben tartani azt, hogy ez az 1,6 milliméteres szabály csak Magyarország határain belül érvényes. Más országok, mint például Ausztria, szigorúbbak, nagyobb profilmélységet követelnek meg. Ha kopottabb téli gumikkal kíséreled meg átlépni a határt a téli hónapokban, akkor egyszerűen visszafordíthatnak.

Így ellenőrizheted a téli gumi kopottságát

Azt, hogy egy téli gumi profilmélysége a kritikus határérték alá csökkent, nem feltétlenül lehet szemrevételezéssel megállapítani. Vagy ha ránézésre megállapítható a dolog, akkor ott már nagyon nagy a baj, és azonnal cserélni kell a gumikat.

Normál esetben persze nem tükörsima a futófelület, vannak benne barázdák, csak a mélységük bizonytalan. A kopási indikátor feladata az, hogy segítségével meg lehessen állapítani, hogy a gumi még megfelelő állapotban van-e vagy már megérett a cserére.

Csak a kopottságot kell ellenőrizni?

Bár sokan azt gondolják, ha egy gumi nem túlzottan kopott, akkor az megfelel a közúti közlekedésre, ez csak részben igaz. Vannak ugyanis más dolgok is, amiket górcső alá kell venni.

A futófelület mintázatának megvizsgálásán túl a gumi életkorát is szem előtt kell tartani. A gumi szerkezetéből adódóan egy bizonyos életkor után akkor sem lehet vele biztonságosan részt venni a forgalomban, ha külsőleg úgy tűnik, hogy ép és megfelelő a profilmélysége. A szakemberek szerint a gyártás időpontjától számítva legfeljebb 10 évig szabad egy abroncsot használni, utána cserélni kell. Ez akkor is így van, ha 9 évig nem használták.

Ha látszatra se nem túl kopott, se nem túlzottan koros az abroncs, akkor az abnormális kopást és az esetleges sérülések meglétét kell ellenőrizni. Amennyiben az autóval nekimegy az ember egy padkának, esetleg egy nagyobb kátyúba hajt, akkor lehetséges, hogy sérülést szenved el a gumi. Abnormális kopást okozhat az, ha a futómű nem megfelelően van beállítva. Ilyenkor foltokban vagy az abroncs szélén lehet intenzívebb a kopás, esetleg a gumi közepén.

Vezetés közben is fontos az éberség!

Ha elhasználódik a gumi, akkor az autó viselkedése is megváltozik menet közben. Ha ok nélkül rázni kezd az autó, esetleg feltűnően hosszabbak lesznek a fékutak, akkor joggal lehet a gumikkal kapcsolatos problémákra gyanakodni.

Ugyancsak érdemes az abroncsok állapotát ellenőrizni, amennyiben elindulást követően rendre csikorognak a kerekek. Az, ha a gumik tapadása csökken, jelentős biztonsági kockázattal jár. Ha itt az ideje a cserének, nem érdemes késlekedni!



Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

ÉLET-MÓD

7 dolog, ami télen is kiváló kerti elfoglaltság lehet

Ahogy beköszönt a tél, sokan hajlamosak elfeledkezni a kert nyújtotta lehetőségekről, pedig ilyenkor is rengeteg…

Minden, amit tudni érdemes a szemfenékvizsgálatról

A tévhitekkel ellentétben a szemészeti vizsgálat nem egyenlő az optikákban végzett éles látás vizsgálattal.…
1 / 3 462

STÍLUS

1 / 630

Egyéb

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!