Ennyi erővel korcsolyát is köthetsz a kocsidra
Százból tizenkét autón nyári gumik voltak fenn december közepén – derült ki abból a felmérésből, amelyet az egyik abroncsokkal foglalkozó kereskedőház végzett a téli szerelési szezon után Budapesten és több nagyvárosban. A felmérés szerint az átlagnál rosszabb a helyzet a kisteherautók és mikrobuszok esetében.
– A nem reprezentatív kutatásunk célja az volt, hogy a téli átszerelési időszak után képet kapjunk az autósok abroncshasználati szokásairól, különösen a téli-nyári abroncsok arányáról – ismertette Tiszay Árpád, az Abroncs Kereskedőház kereskedelmi vezetője.
A felmérésben a vállalat munkatársai összesen csaknem 2000 gépjárművet – személyautót, mikrobuszt és kisteherautót – néztek át Budapest, Debrecen, Miskolc, Pécs, Székesfehérvár és Zalaegerszeg közterületein. A gépjárművek között 86 százalékos a téli gumi használati arány, amelyet jobbnak értékelünk a korábbi évekhez képest – hangsúlyozta Tiszay Árpád. – Az általunk vizsgált autók 2 százalékán úgynevezett négy évszakos, vagy kemény terepre tervezett off-road, 12 százalékukon pedig nyári abroncs volt. A kisteherautók és mikrobuszok között az átlagosnál rosszabb ez az arány, 20 százalékuk még mindig nyári abroncsokon közlekedik. Itt azt várnánk, hogy magasabb a téli abroncsok aránya, hiszen ezeket az autókat többségében napi szintű munkára használják tulajdonosaik. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy nyári gumival sokkal nagyobb féktávra van szükség, mint a téli esetében. Céges személyautóknál viszont döntő többségben, 90 százalék feletti arányban tapasztaltunk téli gumi használatot. –
Bár a 86 százalékos téli abroncs felszereltség nem tekinthető rossznak a korábbi évekhez képest, a szakemberek szerint az idetartozó téli gumik több mint 20 százaléka problémás, elöregedett és/vagy elkopott. Különösen az idősebb, valamint a frissebb rendszámmal rendelkező, vélelmezhetően külföldről behozott, szintén korosabb autók esetében figyelhető meg ez a tendencia.
Az abroncsok oldalfalán megtalálható DOT jelzésből kiderül, hogy adott terméket melyik év hányadik hónapjában gyártották. A 10 év feletti életkorú abroncsok tapadási képessége és rugalmassága már annyira lecsökken, hogy nagy kockázatot jelentenek a közlekedésben.
– Sokféle hibajelenséget tártunk fel a téli abroncsok esetében. A leggyakoribb az abroncsok kopottsága, töredezettsége. A téli abroncsok 4 milliméteres profilmélység alatt már nem működnek megfelelően hóban és latyakban. Ez alatti értéken közlekedni pedig fokozottan balesetveszélyes. –
A felmért gépjárművek 2 százalékán használnak tulajdonosaik négy évszakos abroncsokat, amely a sokat autózók számára kompromisszumos megoldás, de a szakértők szerint mindenképpen jobb, mint egy nyárival vagy elkopott télivel közlekedni a téli hónapokban.
Az elemzett adatsorból kiderül: 20 nagyobb márka fedi le a magyar piac 75 százalékát. Összesen 86 különféle márka termékeivel találkoztak a szakértők. A felmérésben előfordultak extrém esetekkel is.
– Láttunk olyan külföldi autót, amelyen 3 különféle márkájú és állapotú nyári abroncs volt. Ez Magyarországon nem jelent szabálysértést, csak nagy közlekedésbiztonsági kockázatot. Ez a hanyagság egyébként Nagy-Britanniára jellemző Európában. De olyan kisteherautóval is találkoztunk, amelyre négyféle márka volt felszerelve, X-ben keresztben felrakva a téli-nyári abroncsai. Területi megoszlás szerint a keleti és a nyugati vidéki városokban a használati szokások nagyjából kiegyenlített képet mutatnak. A nyugati országrészben az osztrák határ közelsége miatt magas téli abroncs arányt mértünk, Ausztriában ugyanis kötelező a téli gumi használata. Keleten is jobb az arány, mint a fővárosban. Budapesten belül nagy a szórás, ott előfordult olyan városrész, ahol 20 százalék feletti nyári gumi használatot tapasztaltunk a személyautók között is.
Hozzászólás zárolva.