A kétirányú, V2G és bidirectional töltők egyre nagyobb teret nyernek
Az elektromos autók töltésével kapcsolatban rengeteg kritika, tévhit van a köztudatban, sőt, sokan ezért félnek vásárolni egyet. Ezzel szemben ma már a technológia ott tart, hogy vannak olyan töltőfajták, amivel az e-autó “erőművé alakítható”, és az otthoni hálózat működhet a jármű akkumulátoráról. De hogyan lehetséges ez egyáltalán? Mikor van rá szükség?
Mit jelent maga a V2G kifejezés?
A V2G egy mozaikszó, ami a Vehicle to Grid kifejezést takarja, ezt a legegyszerűbben magyarra a “járműről hálózatra” lehet fordítani, mivel még nem létezik a technológiára magyar megnevezés. A technológia lényege tulajdonképpen az, hogy egy fali töltő vagy töltőoszlop segítségével az elektromos energia az elektromos autóból érkezik a villamos hálózat felé. Egyszerűbben megfogalmazva ez azt jelenti, hogy az e-autó nemcsak felvenni képes áramot a rendszerből, hanem visszatölteni is azt szükség esetén.
Miért van szükség egyáltalán V2G technológiára? Merülhet fel teljesen jogosan a kérdés, de a megoldás egyszerűbb, mint azt elsőre gondolnánk. Egy elektromos autó rengeteg időt tölt parkolással, hiába van 300 km felett a hatótávjuk, a többségüket naponta átlag 60 kilométerre veszik csak igénybe. A “felesleges” 240 kilométernyi energiát így lehet arra használni, hogy a visszatöltés segítségével kiegyenlítse az elektromos hálózat terheltségét. Például, ha egy adott hálózatra megfelelő számú V2G technológiával ellátott e-jármű csatlakozik, akkor a túlterhelt hálózat az autók felesleges energiáit használhatja fel az igények kiegyenlítésére.
Ennek az egész új megoldási módszernek rengeteg pozitív hozadéka van, hisz egyrészt gazdaságosabbá teszi a teljes működést, másrészt még környezetkímélőbb lesz az elektromos autózás. Továbbá a közvetett hatásai mellett sem mehetünk el szó nélkül, ugyanis így kevesebb környezetszennyező erőmű működtetésére lesz szükség.
Hogyan lehet kihasználni a V2G adta lehetőséget?
Szinte bármire használhatjuk, ami elektromos áramot igényel: háztartási gépek, elektromos szerszámok, televízió működtetése, sőt, akár egy másik elektromos járművet is feltölthetünk a segítségével. Ami még nagyon ajánlatos, ha rendelkezünk a technológiával, hogy az elektromos autó akkumulátora segíthet áramkimaradás esetén is ellátni otthonunkat, vagy egy kempingezéshez is nyugodtan igénybe vehetjük.
Sajnos arra már nincs lehetőség, hogy a felesleges energiát visszatápláljuk az áramszolgáltató felé, ezzel közvetlenül csökkentve a rezsiköltségeket, mivel a kormány eltörölte a szaldós elszámolást.
Hogyan érhető el a V2G?
Azt egyelőre érdemes észben tartani, hogy jelenleg kevés jármű rendelkezik ezzel a technológiával, de a közeljövőben ez biztosan változni fog. Egyre több gyártó jelenti be ugyanis, hogy dolgoznak mind a szoftveres, mind a hardveres megoldásokon, így 1-2 éven belül ez már alapvető funkció lesz, sőt, egyes típusoknál visszamenőlegesen is elérhetővé válik a szoftverfrissítéseknek hála.
Hozzászólás zárolva.