Facebook hozzászólás
252

A te ruhádat ki varrta?

Most pénteken, április 24-én van a „Fashion revolution day”, aminek a célja, hogy a fogyasztókban tudatosítsa a divatipar visszásságai és felhívja az emberek figyelmét azokra az emberekre, akik a gyárakban robotolnak azért, hogy mi csinosan mászkálhassunk. 

Most pénteken, április 24-én van a „Fashion revolution day”, aminek a célja, hogy a fogyasztókban tudatosítsa a divatipar visszásságait (gyermekmunka, környezetszennyezés, stb.), hosszú távon pedig rákényszerítse a divatipar óriásait, hogy változtassanak ezeken. Világszerte flashmobokkal és egyéb akciókkal készülnek erre a napra.

Egy akció szerint aki csatlakozik, aznap fényképezze le az aznapi ruháját úgy, hogy látszódik a címke (akár úgy, hogy kifordítva veszed fel). A képet #whomademyclothes hashtaggal kel posztolni a közösségi oldalakon, hogy ezzel köszönetet mondjunk azoknak, akik dolgoztak az adott darabbal.

Kép:Sweatshop

Ugyanerről a témáról nemrég egy sokkoló valóságshow is készült. A norvég Sweatshop (angolul így nevezik a periférián fekvő országokban működő üzemeket, ahol a helyiek fillérekért, sokszor embertelen körülmények között dolgoznak a világ másik felén óriási haszonnal eladott termékeken) egyszerre tévéműsor és társadalmi kísérlet, amelyben három divatmániás fiatalt küldtek el Kambodzsába, hogy testközelből tapasztalják meg, hogyan is készülnek imádott darabjaik.

Az ötlete megdöbbentően hatásosnak bizonyult: az egy hónapos munka alatt a fiatalok szemlélte gyökeresen átalakult, nem gondolták többé, hogy bárki számára elfogadható lenne ez az élet csupán azért, mert nem ismer jobbat. Megdöbbenve tapasztalták például, hogy egy Mango márkájú póló egyhavi lakbérrel ér fel a világ azon tájékán. Az egyik részvető úgy nyilatkozott: „Kiábrándító, hogy a legnagyobb divatcégek éheztetik a dolgozóikat… És senki nem vonja felelősségre őket!” A műsor által kiváltott nemzetközi felháborodásnak állítólag máris van konkrét hatása, a H&M béremelést jelentett be.

Mennyire méregmentesek a divatcégek?
A Greenpeace nyilvánosságra hozta értékelését, hogyan állnak a divatcégek a méregtelenítéssel. A „Detox-kifutó” („Detox Catwalk”) nevű online felületen elérhető értékelésben a szervezet aszerint értékeli a legnagyobb divatmárkákat, hogy azok milyen hatékonyan vonják ki a mérgező anyagokat a gyártási láncukból, illetve mit tesznek a vízszennyezés megállításáért.

A sorozatot itt lehet megnézni.



Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

GASZTRO

KUL-TOUR

1 / 158

PÉLDA-KÉP

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!