Egyre többen élvezik: Nyaralás a szelek szárnyán
Egyre többen vakációznak hajón, egyheti bérlet alig kerül többe, mint ha egy elegáns tengerparti szállodában pihennénk.
Harmincezerre becsülik a vitorlázók hazai táborát, azaz ennyien vitorláznak évente legalább egyszer, igaz, csak a harmaduk Magyarországon, a többiek az Adrián. De még ha kapitánnyal hajózunk sem árt, ha tisztában vagyunk a vitorlázás alapszabályaival.
Magyarországon több vitorlázásra alkalmas hely van – a Balaton, a Fertő tó, a Máji-tó, a Velencei-tó és a Tisza-tó alkalmas vitorlázásra, bár ez utóbbin éppen elhalni látszik ez a sport a jet-skizők és a motorcsónakosok számának növekedése miatt -, de nyugodtan mondhatjuk: a hazai vitorlásélet a Balatonra koncentrálódik. Évente körülbelül kilencezren szállnak hajóra a magyar tengeren mancsaftként – vagyis a legénység tagjaként – vagy kormányosként.
Vásárlási variációk
Vitorlázni jó sport, és legalább ilyen kellemes kikapcsolódás is. A többség inkább ez utóbbit keresi a hajókon. Egyre több kikötő épül a Balaton partján, és ezek nem csupán a vitorlások szakszerű tárolását vállalják, hanem több kiegészítő szolgáltatást is nyújtanak: nívós szálláshelyet étteremmel, strandolási, szórakozási és wellnesslehetőségekkel. Egy-egy kikötő a társasági élet üde színterévé válik nyáron.
Hajót vásárolni és tartani költséges mulatság. Igaz, akár 300 ezer forintér is kapható vitorlás, ám ebben az árkategóriában többnyire kisebb, nem tőkesúlyos modellek vannak, amelyeken alváslehetőség nincs. Egy nagyobb hajó már (több)milliós tétel. Sokan használt hajó mellett döntenek, ám ebben az esetben gyakran jelentős pénzeket kell fordítani a felújítására. Vannak, akik külföldről szerzik be a hajótestet; szakemberek szerint másodkézből érdemes Svédországból vásárolni, mivel ott kevesebb a napsütötte órák száma, így a hajótest kevésbé van kitéve káros hatásoknak.
A vitorlásra költhető összeg határa tehát a csillagos ég, negyven láb – vagyis körülbelül tizenkét méter felett, ami már egy kényelmes túrahajó mérete – lábanként akár egymillió forinttal is nőhet az ár.
Téli-nyári tárolási költséggel is számolnunk kell. Itt szintén befolyásoló tényező a hajó mérete meg persze a kikötő. Egy modern magánkikötőben egymillió forint körüli az éves díja egy negyvenlábas vitorlásnak, igaz, ez magában foglalhat egyszeri ápolásköltséget is. Ha valaki inkább tengeren szeret hajózni, bérelhet helyet adriai kikötőben is.
Hozzászólás zárolva.