Én vagyok a legrövidebb és a legnépszerűbb „tini”!
A rövid szöveges üzenet meghódította a világot, Nagy-Britanniában például egymilliárdnál is többet küldenek hetente. Pedig a tizenöt éves SMS-t, szinte véletlenül alkották meg.
1992 decemberében küldték el az első SMS-t és a rövid szöveges üzenetek ma már dollármilliárdokban mérhető bevételt hoznak a mobilszolgáltatóknak.
„Boldog karácsonyt” – írta Neil Papworth brit informatikus 1992. december 3-án. Az üzenetet ugyan számítógépről továbbította egy kolléga mobiltelefonjára, mégis ezt tartják az SMS (Short Message Service) technológia világpremierjének. Az első igazi, mobilról mobilra küldött SMS pedig a legendárium szerint 1993-ban kelt útra Riku Pihkonen, a finn Nokia mérnök-gyakornokának készülékéről.
Akkor még senki nem sejtette, hogy ez lesz a mobiltelefon-szolgáltatás egyik sikerágazata. A hangátvitel tökéletesítését célzó fejlesztések mellékterméke volt csupán és kezdetben arra használták a szolgáltatók, hogy értesítsék az ügyfeleket a hálózati hibákról. Az első fizetős üzenetszolgáltatás már 1993-ban elindult. A brit BT Cellnet (mai nevén O2) vezette be, de az SMS csak az évtized vége felé terjedt el igazán. Azóta viszont meghódította a világot, Nagy-Britanniában például egymilliárdnál is többet küldenek hetente. A maximum 160 karakteres üzenetek idén már 60 milliárd dollár (10,2 ezer milliárd forint) bevételt termelnek a mobilszolgáltatóknak világszerte.
A szinte véletlenül kialakult kommunikációs technológia sikerének titka, hogy rendkívül egyszerű, „kézenfekvő” és sokoldalú. Lehet vele például parkolójegyet vásárolni zsúfolt belvárosban, politikust népszerűsíteni vagy gyalázni választási kampányban, udvarolni vagy éppen szakítani. Az üzleti sikeren kívül a nyelvújító hatás is jelentős nem szándékolt következmény. A fiatal felhasználók körében egészen új, SMS-alapú nyelvváltozat alakult ki és a rövidítésekkel valamint az érzelmeket kifejező grafikus karakterekkel teletűzdelt szövegeket nyelvészek sora elemzi szerte a világon.
Az SMS hazánkban is népszerű, a három szolgáltató ügyfelei naponta több millió darabot pötyögtek be a mobiljukba. A képek, hangok továbbítását lehetővé tévő MMS-t egyelőre jóval kevesebben használják.
Az SMS-technológia jövője ugyanakkor bizonytalan: leszármazottak hada áll készen, hogy ledöntse a 15 éves, az informatikában matuzsálemi korúnak számító őst a trónról. „Az SMS kifutó modell, hiszen ha már minden mobilról lehet tetszőleges hosszúságú e-mailt küldeni, akkor nem kell majd 160 karakterbe sűríteni a mondanivalót” – jósolja Joachim Höflich, az erfurti egyetem kutatója. Az új technológiák – az e-mail mellett például az azonnali üzenetküldő szolgáltatás terjedését viszont egyelőre gátolja, hogy a használatukhoz szükséges legújabb készülékek még drágák.
Hozzászólás zárolva.