Még mindig imádjuk a parizert
Hiába az egészséges életmód egyre nagyobb divatja, a párizsi még mindig a magyar háztartások kedvence. Egy friss felmérés szerint pedig nem is elsősorban az ár alapján választunk.
Párizsi, parizer… valamelyik nevén biztosan mindenki ismeri, sőt kétségkívül véleménye is van róla; legyen akár rajongója, akár ellenlábasa. Kevés ennyire megosztó termék található a magyar főttárupiacon, a készítmény iránti igény azonban megkérdőjelezhetetlen.
A sertéspárizsi az 1960-as években indul hósító útjára. Azóta már sokféle húsból készül párizsi, de e felvágottfajta népszerűsége töretlen: a legnagyobb mennyiségben vásárolt húskészítményből évente mintegy 30 ezer tonnát fogyasztunk.
Arról viszont ritkán hallunk, vajon honnan is származik a párizsi? A napjainkban már széles körben elterjedt húskészítmény „őse” francia szakácsok találmánya volt, amely főzés után pépesített – fehér borssal fűszerezett – bikahúsból készült. Az 1900-as évek elején még igazi ínyencségnek számított a társasági eseményeken felszolgált hidegtálak finom falatkái között. Innen indult hódító útjára, és gyorsan népszerű lett Európa- és világszerte egyaránt. Kisebb-nagyobb változtatásokkal számos nemzet elkészítette saját „párizsiját”. Németországban Fleischwurst, Ausztriában Parisier néven került a köztudatba, de még Amerikát is meghódította Baloney vagy Bologna sausage néven.
A legnagyobb tömegekhez elérő változata azonban az orosz „doktorkolbász” volt, amelyet amerikai mintára készítettek el 1936-ban. Igazi népélelmezési szerepet a második világháború alatt és az azt követő időszakban töltött be, de a termék azóta is megtalálható az orosz árukínálatban.
Magyarországon az 1960-as években került forgalomba, virágkorát a ’70-es ’80-as években élte, amikor igazi közétkeztetési portékának számított. Akkoriban a párizsi leginkább sertés- vagy marhahús felhasználásával készült. Annak ellenére, hogy a minőségével kapcsolatos vélemények megoszlanak, ahhoz azért nem fér kétség, hogy a párizsi jelenleg is közkedvelt és gyakran fogyasztott termék a magyar háztartásokban. Az olcsó, megkérdőjelezhető minőségű baromfikészítményekre és a kiváló minőséget képviselő márkagyártók pulyka- és borjútermékeire egyaránt van igény.
A soványabb, pulyka- és más szárnyashúsokból készült változatok egyre népszerűbbek. A piaci adatok is erről tanúskodnak, hiszen a fogyasztás 20%-át ma már a pulykapárizsik jelentik. A termék hústípusára vonatkozóan a Magyar Élelmiszerkönyvben nincs megkötés, azonban előírás, hogy a párizsi legalább 55 milliméter átmérőjű legyen, és minimum 40%-os hústartalommal rendelkezzen. Az ACNielsen adati szerint 2013-ban a húsipar árbevételének 11,7%-át tette ki a párizsi a feldolgozott húskészítmények kategóriáján belül
Hozzászólás zárolva.