Éjszakai műszak az irodában
A nappali takarítás egyre népszerűbb Nyugat-Európában, ebből kifolyólag a takarítók szerepe megváltozott: már nem láthatatlan, éjszakai műszakosok, hanem a nappali munkamenet szerves részei. Az irodai takarítások több mint fele kora reggel, vagy munkaidőben zajlik, szemben a magyarországi gyakorlattal – állapította meg egy felmérés.
A takarítókkal való kapcsolat megismerése érdekében az SCA és globális higiéniai márkája, a Tork Európa számos országában végzett felmérést irodai dolgozók körében.
Ritz Tibor a Magyar Tisztítás-technológiai Szövetség (MATISZ) vezető szakértője nem lát említésre méltó tendenciát hazánkban arra, hogy erősödne az éjszakai takarításról a nappali műszakra való áttérés.
Laczikó Péter a Future FM létesítményüzemeltető Zrt. üzletág igazgatója is azt tapasztalja a szakmában, hogy az irodai takarítások 90%-a változatlanul a hivatali időn kívül történik. Szerinte az alaptevékenység és a kiszolgáló tevékenység egyidejűsége óhatatlanul zavarja egymást.
Mugits József a Per Clean Kft. tulajdonosa, ügyvezetője viszont lát némi változást a nappali- éjszakai takarítás megoszlásában. Tőle és cégétől már kérték ügyfelek a nappali műszakra való áttérést abban a reményben, hogy a műszakpótlék és a villanyáram megtakarításával költséget csökkenthetnek. Az ő tapasztalatai szerint is a délutáni, munkaidőn túli takarítás az általános. A Tork több megoldást is kínál a további költségcsökkentésre, mint például a laponkénti adagolású Tork SmartOne toalettpapírok, melyekkel akár 40%-kal is csökkenthető a papírfogyasztás vagy a hagyományos szappanok helyett ajánlott hab illetve spray szappanok, melynek több kézmosásra elegendőek, ritkábban van szükség utántöltésre. .
A Tork által végzett felmérés eredményei azt is mutatják, hogy a munkatársak sokkal gyakrabban találkoznak takarítókkal nagyobb irodaházakban. Ezzel szemben a kisebb irodákban gyakrabban beszélgetnek a takarítókkal a munkatársak. Az irodákban dolgozó munkatársak tisztelik a takarítók munkáját és mind az üzletmenet szempontjából, mind pedig a saját munkájuk szempontjából nagyra értékelik tevékenységüket.
Jelentős különbségek vannak abban, hogy a munkatársak mikor és hogyan találkoznak a takarítókkal attól függően, hogy nagyobb, vagy 10 főnél kisebb létszámú, akár start-up vállalatról van-e szó. A 200 főnél több alkalmazottal rendelkező irodákban a munkatársak és a takarítók sokkal többször találkoznak egymással, mint egy kisebb irodában.
A nagyobb irodaházakban a munkatársak 40%-a minden nap találkozik egy-egy takarítóval, míg kisebb irodákban ez csak az emberek 15 százalékáról mondható el. Ezzel ellentétes viszont az a tendencia, miszerint a kisebb irodákban gyakrabban beszélgetnek a munkatársak a takarítószemélyzettel. Valószínűleg ennek köszönhető az is, hogy 10-ből 6-an tudják a takarítók nevét a kisebb irodákban, ugyanakkor nagyobb irodaházakban ez az arány 10-ből 3.
Határozott generációs különbség is kimutatható a takarító személyzettel való kapcsolattartásban: az idősebb generáció sokkal pozitívabban áll a takarítókhoz és a nappali takarításhoz. Azok között, akik soha nem beszélgetnek a takarítókkal sokkal több a 25 év alatti, mint az 50 év feletti. Az idősebbek között sokkal többen köszönnek a takarítóknak és kezelik őket munkatársként. Az idősebb generáció sokkal nyitottabb és toleránsabb a nappali takarításra való áttérésre. A 18 és 25 év közötti munkatársak 43%-a kényelmetlenül érzi magát, ha az asztalát munkaidőben takarítják, ugyanakkor az 50-65 év közöttieknek csak 27 százaléka állítja ezt.
A tanulmány legfőbb következtetéseiről itt olvashatsz!
Hozzászólás zárolva.