Elöl vagy hátul üljön a gyerek?
Óránként 50-60 kilométeres sebesség mellett történő ütközésnél gyerekek és felnőttek egyaránt nagyobb sérüléseket szenvednek, ha hátul ülnek – ezt mutatják a német baleseti adatbázis, a GIDAS adatai. Ugyanakkor a KRESZ szerint 150 centis testmagasság alatt a gyerekeket csak a hátsó ülésre, előírásnak megfelelő gyerekülésbe szabad ültetni, és csak a csecsemőket lehet bébihordóban az első ülésen szállítani, menetiránynak háttal bekötve, kikapcsolt légzsák mellett.
Régóta vitatkoznak azon a szakemberek, hogy hol biztonságosabb az autóban gyereket szállítani, elöl vagy hátul. Az autógyártók is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a biztonságra, a KRESZ is egyre szigorodik, Magyarországon például 2002 előtt nem volt kötelező a hátsó biztonsági öv használata, és csak 2007 óta él az a szabály, amely szerint 150 centis testmagasság alatt minden gyereket gyerekülésben kell szállítani, életkortól függetlenül. A német baleseti adatbázis, a GIDAS adatai szerint azonban újra kellene gondolni a közlekedési szabályokat. A mai autókban ugyanis elöl aktív övfeszítők és első légzsákok vannak, míg hátul mechanikusak az övfeszítők, és az első légzsák helyett csak egy vékonyan párnázott ülés található.
A szakértői vélemények jelenleg eltérnek azzal kapcsolatban, hogy mennyire biztonságos előre ültetni gyereket az autóban, így a szabályozás országonként eltér: például Németországban, Franciaországban gyerekülésben, bekötve elöl is utazhat gyerek, Magyarországon viszont nem. A GIDAS példaként említette, hogy frontális ütközéses közlekedési balesetben (50-60 km/h mellett) az elöl utazó szülők túlélték a balesetet, míg a hátul utazó három gyermek életét vesztette. Balesetrekonstrukciós számítások megállapították, hogy az elöl utazóknál kisebb terhelés mutatkozik. A 14 év alattiak az első ülésen jobban védettek, mint a hátsó ülésen, ha előírt gyermekülést használnak, és a biztonsági övet bekapcsolják. Az adatok alapján egyértelmű, hogy a gyerekek a gyerekülésben védettebbek, mintha csak övet használnának. A hátsó üléseken utazó felnőttek és gyerekek egy súlyos balesetnél (50 km/h-s sebesség felett) egyaránt súlyosabban sérülnek, mint az első ülésen ülők.
Tavaly több mint 600 személyi sérüléssel járó balesetről kapott bejelentést a K&H Biztosító. Ezekben szerencsére csak néhány százalékban sérült meg gyermek is, de a tapasztalatok alapján elmondható, hogy ha mégis sérül gyermek a balesetben, őket sokkal súlyosabban érinti, sokkal súlyosabb sérüléseket szenvednek el, mint a felnőttek. „Jelenleg a magyar szabályozás szerint gyermek 150 centi alatt csak gyerekülésben és a hátsó üléseken, menetirányba ültetve utazhatnak. Egyes szakértők arra hivatkozva is érvelnek a gyermekek első ülésen való szállítása mellett, hogy úgy a szülők jobban kontaktust tarthatnak a kicsikkel, megnyugtathatják, adhatnak vizet, játékot. Szomorú tény, de sok baleset abból fakad, hogy a szülő menet közben hátrahajolva felveszi a leejtett játékot, és eközben nem figyel a forgalomra, vagy csak egy kézzel fogja a kormányt és oldalra sodródik az autó. Az egyik legfontosabb szabály épp ezért, hogy mindig a közlekedésre figyeljünk, és mindkét kezünket tartsuk a kormányon akkor is, ha a kicsi éppen azonnal akar valamit. Az adott országban érvényes közlekedési szabályok, előírások betartása a minimum, amit megtehetünk gyermekeink biztonságáért” – mondta Kaszab Attila,a biztosítótársaság vezérigazgató-helyettese.
Hozzászólás zárolva.