A férfiak bátrabban kényeztetik magukat! Meglepő?
Január az az időszak , amikor hajlamosabbak vagyunk jobban figyelni magunkra. Ami a legmeglepőbb, hogy a férfiak költenek többet a személyes élvezetekre. Úgy tűnik, hogy önmagunk kényeztetését még a labilis gazdasági helyzet sem gátolja.
Régi sztereotípiát cáfol a MasterCard legújabb felmérésével, mely az önmagunk megajándékozásával kapcsolatos szokásainkat vizsgálta 17 európai országban. Eszerint, bár a két nem körülbelül ugyanolyan gyakorisággal vásárol élvezeti cikkeket magának, Európában több mint kétszer annyi férfi (18%) van, aki 30 000 forintnál többet költ magára egy vásárlás során, mint nő (8%). A megkérdezetteknek csupán kevesebb, mint harmada az, aki 6 000 forintot vagy annál is alacsonyabb összeget szán magára vásárlásonként.
„Ezek a vásárlások általában nagyon impulzívak, hirtelenjében hozzuk meg a velük kapcsolatos döntéseket. Éppen ezért az ilyen esetekben is a kártyahasználat a kézenfekvő fizetési forma, hiszen így nem kell azon aggódnunk, hogy lesz-e nálunk elég készpénz, akár bolti, akár online vásárlásról van szó” – mondta Eölyüs Endre, a MasterCard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója. „A kényeztető vásárlásnak ráadásul olyan pozitív hatásai is vannak, melyekre nem is gondolnánk elsőre: amellett, hogy nekünk, fogyasztóknak jól eső érzést okoznak a hosszú, rideg téli hónapokban, a kereskedők is profitálnak belőle, hiszen fellendíti a decemberi túlköltekezés után rendszerint visszaeső forgalmat.”
Bár a férfiak a nagyobb költekezők, inkább a nők azok, akik hangulatjavítás érdekében nyúlnak a pénztárcájukhoz: a nők fele, a férfiaknak csupán harmada nyilatkozott úgy, hogy az élvezeti cikkek beszerzésével az a céljuk, hogy felvidítsák magukat. A legboldogabbak Európában a törökök lesznek a vásárlástól: a nők 67%-a, a férfiak 51%-a leli örömét benne, ezért nem is meglepő, hogy négy törökből három legalább havonta kedveskedik magának valamivel.
Üröm az örömben, hogy az ilyen típusú költekezés bűntudatot is okozhat, hacsak nem alkalmi jellegű. Érdekes módon a nők azok, akik nagyobb arányban érzik bűnösnek magukat élvezeti cikkek vásárlása után: 16%-uk gondolja azt, hogy inkább spórolnia kellett volna, míg a férfiaknál ez csupán 12%. Leginkább a svéd nők érzik rosszul magukat ilyenkor (26%), annak ellenére, hogy negyedannyi köztük a költekező, mint férfitársaik között. Ezzel szemben a törökök elfogadják, hogy boldogságuknak ára van, így náluk csupán 8% érez bűntudatot.
A férfiak inkább élményekre, így például utazásra, szórakozásra vagy technológiai eszközökre költenek, míg a nők hajlamosabbak magazinokat, édességeket, szépészeti cikkeket vásárolni. Éppen ezért a férfiak költekezése jellemzően a szabadidős tevékenységekkel kapcsolódik össze, míg a nők számára az ilyesmi mindennapi örömforrást jelent. Leginkább a görög férfiak szomjaznak az élményekre, akik közül majdnem minden második utazásra költ. A legapróbb dolgokat pedig a román nők veszik: 57%-uk rúzst vagy valami más kozmetikumot vásárol magának.
Hozzászólás zárolva.