Növekvő fogyasztás az UHT és a dobozos friss tejekből
A csökkenő árak mellett kényelmi szempontok vezérlik a vásárlókat, amikor hosszabban eltartható, ún. UHT tejet, illetve szállítás és tárolás szempontjából kevesebb körültekintést igénylő dobozos tejet választanak az üzletek tejhűtő pultjából.
Többek között ez is kiderült a GfK Hungária által készített, a fogyasztói szokásokat vizsgáló ConsumerScan kutatásból.
A magyar lakosság 83 százaléka kifejezetten szereti a tejet és hetente több, mint négy alkalommal fogyasztja is az „élet, erő, egészség” italát. Azt pedig, hogy mennyit fogyasztunk belőle, több tényező is befolyásolja – milyen a csomagolása, mennyibe kerül, vagy például meddig eltartható.
A magyarországi tejpiacon fontos változások következtek be azóta, hogy hazánk az Európai Unió tagja lett. Az adatok tanúsága szerint 2004. I. negyedéve és 2005. hasonló időszaka között eltelt időben megközelítően 7 százalékkal bővült a forgalom, aminek hátterében az áll, hogy egyre többen és egyre több tejet vásárolunk egyre olcsóbban.
A tejtermékek piacán (sajtok, joghurtok, krémtúrók, pudingok) már megszokhattuk az import termékek jelenlétét, ám ezek 2004-ben a tejpiacon is feltűntek, s egyre erősödő pozíciót vívtak ki maguknak.
Az elsősorban a kevésébé módosok által kedvelt „reggeli ital” a tavalyi gazdatüntetések egyik eredményeként eltűnt a boltok polcairól. Ezt az űrt, az importkorlátozások eltűnésének hatására az import, főleg Szlovákiából érkező UHT tejek töltötték ki. Ezeknek a termékeknek elkerülhetetlen árcsökkentő hatása volt. Így a fogyasztók a hazai kereskedelmi márkás és import UHT tejek felé fordultak, ami piaci részesedésük növekedését eredményezte.A piaci átrendeződés két fő nyertese az UHT és a dobozos friss tej szegmens. Ebben közrejátszik egyrészt egy kényelmi szempont, miszerint az UHT tejre hosszabb eltarthatósági idő jellemző, és szállítása, valamint tárolása kisebb körültekintést igényel. Az átrendeződés másik oka pedig az árváltozásokban keresendő, hiszen az UHT tejek fogyasztói ára egy év alatt 14 százalékkal, a dobozos friss tejek ára pedig 12 százalékkal csökkent.
A zacskós friss tejek átlagárában mintegy 5 százalékos csökkenés ment végbe, ám ennek a szegmensnek az évek óta tartó, fokozatos piacvesztését ez sem tudta feltartóztatni. Ma már csupán hiedelem, hogy ez a kiszerelés típus még mindig a korábbiakhoz hasonlóan a legolcsóbb.
Hozzászólás zárolva.