id. Markó Károly és köre -a Kogart Házban
A KOGART id. Markó Károly és a magyar romantikus tájfestészet című kiállítása a XIX. századi tájábrázolás egyik fő vonulatát mutatja be. A kiállított mintegy 45 alkotás fele id. Markó Károly munkája, másik fele pedig fiai, tanítványai és ismert követői műve.
MEGNYÍLT!!! MEGNYÍLT!!!
2005. május 3. – július 10.
id. Markó Károly és köre
a magyar romantikus tájfestészet
a KOGART Házban
Budapest, Andrássy út 112.
A kiállítás megtekinthető minden nap 10.00-18.00
A több mint húsz id. Markó festmény teljes keresztmetszetet ad a mester egész pályafutásáról, és felvonultat több muzeális értékű alkotást. Ilyen például a közelmúltig osztrák múzeumban őrzött Ino és Melikertes, a spanyol magángyűjteményből hazakerült A tanítványok elhívása, a már a Pesti Műegylet első kortárs tárlatán is szereplő Asszonyok a kútnál vagy a IV. Béla menekülése a tatárok elől című kép. Ez utóbbi ritka példája id. Markó Károly történelmi témájú festményeinek. A kiállítás egyik érdekessége a Magyar Nemzeti Galéria tulajdonában lévő Ruth és Boáz találkozása című befejezetlen mű, amely lehetővé teszi a művész munkamódszerének tanulmányozását is.
Id. Markó Károly a XIX. század első felében kibontakozó új magyar festőművészet első európai rangú képviselője. Bár szinte egész életében külföldön dolgozott, áttételesen, a kiállításokra küldött képeivel, illetve tanítványai és követői útján sokat tett a művészet hazai társadalmi rangjáért, elismertetéséért. A reformkori Magyarországon a polgárosodás egyre erőteljesebben igényelte a képzőművészetet, mint a polgári reprezentáció eszközét, de ahhoz még gyenge volt, hogy a művészeket eltartsa. Ezért kellet id. Markó Károlynak is külföldön dolgoznia. Bécsi tanulmányai után Itália földjén bontakozott ki festészetének önálló stílusa. Rövid idő alatt az ekkor Rómában élő nemzetközi művészgárda elismert tagjává vált. Úgy emlegetik, mint a magyar Claude Lorrain – t, utalva ezzel arra, hogy stílusának gyökerei a XVII. századi francia festészetben keresendők. Aprólékos kidolgozással és mindig magas művészi igénnyel festett képein a Róma környéki és a toszkán táj elevenedik meg. A hangsúly a természet ábrázolásán van, de szinte minden munkáján megtalálhatók a bibliai, mitológiai, történelmi vagy az olasz népéletből vett alakok. Nem véletlen, hogy id. Markó Károlyt több itáliai város festőakadémiája is tagjai sorába választotta, a firenzei akadémián pedig tanárként is dolgozott. Hazai elismertségét mutatja, hogy – bár külföldön élt – 1840-ben a Magyar Tudományos Akadémia is tagjai közé választotta.
Hozzászólás zárolva.