Milyenek a mai fiatalok?
Sztárság, divat, pénz, politika. Elutasított és vágyott dolgok a világban. Mit tudunk a mai tizenéves korosztályok véleményéről?.
Egy fiatal megállapítása: „Ugyan mitől lenne Beckham sztár? Csak egy focista.” Többek között ez a vélemény is olvasható a GfK Hungária most kiadott rendhagyó jelentésében, amely a tizenévesek önmagukról és a világról alkotott képét igyekszik bemutatni, 2004 őszén készített kvalitatív kutatásokra alapozva.
A tinédzserek, vagyis a 10-19 éves korosztály gondolkodásmódjának, értékválasztásának megismerését tűzte ki célul a GfK Hungária, amikor 2004 októberében Budapesten az érintett fiatalok képviselőiből álló fókuszcsoportos beszélgetéseket szervezett. Az itt szerzett tapasztalatokat egészítették ki az intézet szakemberei egyéb, kvalitatív kutatásokból származó ismeretekkel.
Közkeletű vélekedés, hogy a „mai fiatalok” teljesen mások, mint „mi” voltunk egykor. Meglepő, de ez az attitűd már a 15-19 évesekre is jellemző, amikor az utánuk születettekről, vagyis a 10-14-évesekről gondolkodnak, és őket értékelik.
A kutatás tanulsága szerint a 10-14 év közötti életszakaszra leginkább a szülőkről történő leválás megkezdődése jellemző, míg a 15-19 közötti életszakaszt egy tinédzser így foglalta össze: ez „a legnagyobb bulizások, lógások, az első alkoholmérgezés” ideje.
Mit gondolnak a reklámról, a pénzről, sikerről?
A 10-19 évesek nagyon különbözően vélekednek ugyanazokról a kifejezésekről. A kutatás készítői asszociációra kérték a különböző életkorcsoportok képviselőit különféle szavak tekintetében.
A reklám szóra a 10-14 évesek visszafogottan reagáltak. Elsősorban a csatornákra korlátozták az asszociációikat, de már az ő vélekedéseik között is megjelent az „uncsi” kifejezés. A következő négy évfolyam képviselőinek nagy többsége bevallottan unja és utálja a reklámokat, míg a 18-19-be tartozók már nem csak unják, hanem idegesítőnek is érzik az egysíkú reklámokat, miközben sokan átverésnek tartják őket.
A pénz szóra a legfiatalabbak, mint a szülők által elkölthető eszközre tekintenek, az idősebbek már maguk is felhasználhatónak látják azt ruházkodásra vagy akár (fiúk esetében) a csajozáshoz, a legidősebbek ebben a tekintetben hasonlóképpen vélekednek, mint az – általuk amúgy gyakran lenézett – ifjabbak.
Hozzászólás zárolva.