Facebook hozzászólás
484

Hoppá! Forradalom a Belvárosban!

Street food vagy fine dining? A határok igen, az ízek nem mosódtak el! Miért őrülnek meg az emberek egy hamburgerért, és miért nem? A titok sajnos már nem titok! Akár tetszik, akár nem az emberek társas lények, és, ha például munka közben csak öt perced van a barátnődre, barátodra, plusz gyorsan enni is kéne valamit, ez a legjobb ötletek egyike!  

Budapest belvárosában továbbra is tombol a gasztroforradalom, újabbnál újabb éttermek nyílnak. Bár a kínálat főként street food ételekből áll, mégis az árak és alapanyagok tekintetében gyakran a hamburgerek és egyéb finomságok már a fine dining kategóriába sorolhatók, hiszen a séfek gondosan kidolgozott stratégia alapján állítják össze az egyes menüket. Miért kattannak rá a street foodra annyira az emberek, melyik az első számú kedvenc étel, és miben más a magyar fogyasztó az amerikaihoz képest? Többek között ezekre a kérdésekre adtak választ a Zing Burger és Tuning Burger alapítói.

Készül a Zing burger, Kép: sajtóanyag
Készül a Zing burger, Kép: sajtóanyag

Az utóbbi években berobbanó gasztroforradalom alaposan a feje tetejére állította a budapesti éttermek világát és újrarajzolta a főváros teljes gasztronómiai térképét. A fine dining magas színvonalú képviselői mellett azonban a street food is új értelmet nyert, mára már nemcsak a hamburgerezésről beszélhetünk, hanem számtalan újító, forradalmi megoldásokkal és alapanyagokkal dolgozó vállalkozásról is. A LifeTv Street Food sztori című műsora utánajárt, miért őrülnek meg az emberek a hamburgerért és merre tart ez az irányzat.

– A tendencia az, hogy egyre közelebb kerül egymáshoz a street food és fine dining világa. Beszivárogtak a különböző gourmet technológiák a gyorsételek elkészítésének folyamataiba, illetve több új street food étterem tulajdonosa a fine dinning helyekről kerül ki – kezdte Susánszky Ádám, a Zing Burger alapítója, aki elárulta azt is, hogy miben különbözik a magyar fogyasztó az amerikaitól.

Akkor most mi van?
A fiatalok inkább főznek, és szeretik a piacon beszerezni a hozzávalókat, viszont kevéssé fine dining, és nem is gyorsétterem pártiak. A zöldség és gyümölcs népszerűbb, mint az édesség, és ha nem lenne a közelükben szupermarket, akkor a többségük piacra járna – derül ki a Fény Utcai Piac legfrissebb online kutatásából.

– A fő eltérés az étkezések helyszínében van: amíg Budapesten az összes étkezés kevesebb, mint 10%-a történik vendéglátóhelyeken, addig ez az USA-ban 30-40 esetleg 50% os arányt is eléri. Az elsőszámú kedvenc street food itthon még mindig a gyros, második helyen áll a hamburger, és utána jönnek az elmúlt két évben itthon is elterjedt pho levesek és a BBQ smokerben készült szendvicsek – folytatta Ádám. A szakember azt is elmondta, hogy miért imádják annyira az emberek a street food ételeket. – A népszerűséget szerintünk két fontos tényező befolyásolja; az egyik, hogy a street food, ha jól csinálják és a megfelelő, minőségi alapanyagokat használják hozzá, okozhat olyan kulináris élményt, mint egy fine dinning fogás.

Zing burger: a recept, Kép: sajtóanyag
Zing burger-recept, Kép: sajtóanyag

A másik, hogy egy olyan szokáshoz kapcsolódó élményt ad, amit a modern életformát választó 16-40 éves közeg egyre sűrűbben él át. Méghozzá a „városi étkezés” vagy „city food” élményét, amit egyedül, haverral, barátnővel, ebédszünetben vagy munkából hazafelé egyre többen engedhetnek meg maguknak –  mondta el Susánszky Ádám, hozzátéve, hogy a vidék felé is nyitnak: terveik között szerepel, hogy 2-3 éven belül egy átfogó, vidéki street food hálózatot hozzanak létre, ami a főbb városokban is új versenyhelyzetet eredményezhet.

A Tuning Burger & Bar vezetője, Erdélyi Róbert inkább a turistákra és a fővárosi lakosokra figyel.

– Ma már a vendégeink 70%-a külföldi. Míg más országokban a hamburger nem több, mint egy kézben is fogyasztható egyszerű alapanyagokból készült gyorsétel, addig mi ezt az élményt gourmet szintre fejlesztettük.

Tuning burger, recept, Kép: sajtóanyag
Tuning burger-recept, Kép: sajtóanyag

Sok helyen most már késsel, villával eszik a hamburgert és olyan hozzávalókból készítik, amelyeket a külföldi, nívós éttermek séfjei is bátran használnának. A minőségi nyersanyagok és a kreativitás elindított egy olyan folyamatot, ami miatt elmosódtak a tradicionális étkezés határai, és ma már nem degradáló egy üzletembernek hamburgert vagy egyéb gyorsételt rendelni. Ma street foodolni, fesztiválra járni trendi, a megváltozott fogyasztási szokások tették naggyá ezt a műfajt.

Tapasztalatai szerint az európai fogyasztók igényesebbek az amerikaiaknál, ugyanis nekünk a minőség jobban számít, mint a mennyiség, és nem csupán az a cél, hogy az ember jóllakjon.

 



Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

STÍLUS

1 / 630

PÉLDA-KÉP

1 / 258

KUL-TOUR

1 / 158

GASZTRO

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!