A lebomlóé a jövő
A csomagolással kapcsolatos fogyasztói elvárások megváltozása a nem kifejezetten fenntarthatóságukról híres gyártók figyelmét is a lebomló anyagok felé irányította.
A csomagolás az első információ, amit a vevő egy termékről kap. Ez különösen fontos, mert számos kutatás mutatja ki, hogy a vásárlási döntések több mint 50 százaléka nem előzetes elhatározáson alapul, hanem „polc előtti". A csomagolt termékeket azonban folyamatosan támadják pazarló voltuk miatt. A két tény összekapcsolásán alapul az angol Datamonitor elemző cég prognózisa, mely szerint ettől az évtől kezdve jelentősen felértékelődnek majd azok a termékek – elsősorban élelmiszerek -, amelyek csomagolása lebomlik, a fenntartható fogyasztást elősegítő természetes anyagból, például bambuszból készül, vagy legalább újrafelhasználható. A lebomló csomagolás eddig elsősorban a fair trade termékek jellemzője volt, a csomagolási trendek megváltozásával ezért ezek terjedésében is szerepet játszhat. A csomagolással kapcsolatos fogyasztói elvárások megváltozása a nem kifejezetten fenntarthatóságukról híres gyártók figyelmét is a lebomló anyagok felé irányította. A csomagolás kulcsszavai a közlejövőben a kukorica és a bambusz lehetnek, főként az élelmiszerek esetében.
A fogyasztói elvárások és a változó szabályozás miatt egyes vállalatok szerint a lebomló csomagolás piaca egy év alatt akár 20 százalékkal is nőhet. A lebomló csomagolás terjedése mellett szól az is, hogy az olajár-emelkedés nyomán mostanra jelentősen csökkent az árkülönbség – 80 százalékról 30 százalékra – a hagyományos műanyagok és a lebomló alapanyagok között, és ennek a fogyasztókkal való elfogadtatásához már elég lehet a fenntartható gondolat fontosságának hangsúlyozása. Az egyre javuló technológia és versenyképesebb ár következtében a jövő hosszú távon így biztosan a bioműanyagoké. A PET palack mellett a gyorséttermek érintettsége sem kérdéses a témában, figyelembe véve, hogy világszerte 75 másodpercenként eladnak egy hamburgert – műanyaggal bevont papírba csomagolva, ami áltagosan öt perc után a szemétben landol. E káros gyakorlattal szemben lépett fel például a University of the Arts végzős diákja, aki a McDonald’s számára tervezett zsírálló, de biológiailag lebomló „fűpapírból" csomagolást. Természetesen az ilyen kezdeményezések mellett professzionális gyártók kínálnak formásabbnál formásabb és vonzónál vonzóbb, természetes úton lebomló anyagú tárolókat tulajdonképpen minden, a piacon lévő élelmiszer számára. A legnagyobb márkák is büszkék ez irányú fejlesztéseikre. A Veuve Clicquot luxuspezsgő például a tavalyi milánói dizájnhétre világhíres tervezőkkel építtetett standot a maga számára kifejlesztett, tökéletesen környezetbarát, újrahasznosítható, ragasztás nélküli és nem utolsósorban igazán szép dobozaiból.
Hozzászólás zárolva.