A kávé és az emberi méltóság
Mindenki egyetért azzal, hogy a munkáért megélhetését biztosító ellenérték jár. S hogy az önbecsülés is mindenkinek jár. Hogy a gyermekmunka megengedhetetlen szörnyűség, és a Föld jövője érdekében ideje lenne tenni valamit a fenntartható fejlődés érdekében. Elméletileg. A fair trade mozgalom viszont nem csak kritizál, hanem a megoldási javaslatot is kidolgozta.
A méltányos kereskedelem hívei adományok helyett piaci alapon próbálnak segíteni a harmadik világ nyomorgó lakosain, és megszüntetni a szegény országok termelőinek kizsákmányolásán alapuló kereskedelmi rendszert.
A mindennap fogyasztott kávé például több mint százszor cserél gazdát, amíg a termelőtől a fogyasztó asztalára jut. Eközben mindenki ráteszi a maga hasznát, és úgy alakul ki a borsos ár, hogy a termelő bevétele egyetlen fillérrel sem növekszik. A fair trade esetében az árut a forgalmazó közvetlenül a termelőtől szerzi be, aki így többet lát a bevételből. Emellett a fair trade garantált minimálárral biztosítja, hogy a kistermelők ne legyenek kiszolgáltatva a tőzsdei ingadozásoknak. Ha a világpiaci ár e fölé megy, természetesen annak megfelelően magasabb összeget kapnak, de a minimum is fedezi a tényleges előállítási és megélhetési költségeket. Emellett minden méltányos kereskedelemben értékesített termékért fair trade prémium jár, amelyet a termelők szövetkezetei saját belátásuk szerint használnak fel szociális célokra és fejlesztésre. A segítségért cserébe a termelők garantálják, hogy a nem alkalmaznak gyermekmunkát, szervezeteiket demokratikusan működtetik, és a termelést a fenntartható fejlődés elveinek figyelembevételével szervezik meg.
A legtöbb fair trade termék az úgynevezett gyarmati áruk kategóriájába tartozik, általában kávé, tea, kakaó, déli gyümölcsök és kézműves termékek cserélnek így gazdát. A fair trade élelmiszerek kiváló minőségűek, többségük bio minősítést is kap, és éppen ez az, ami sokak szemében különösen vonzóvá teszi őket, valamivel magasabb áruk ellenére is. A méltányos kereskedelemből származó árukat fair trade logó jelzi. Sok multi forgalmaz ilyen árut, és sokat tehetnek azért, hogy ezeket minél többen megismerjék. A „hagyományos” módszer azonban a kizárólag fair trade termékeket forgalmazó Világboltok kialakítása – Európában több mint háromezer ilyen van, sajnos közülük egyik sem Magyarországon. A hazai termelők ugyan nem jogosultak a fair trade logó használatára, de a tudatos fogyasztó sokat tehet értük, ha termékeiket egyénileg, méltányosan, közvetlenül tőlük vásárolja meg.
Ne feledjük, minden vásárlás véleménynyilvánítás, miért ne használnánk ezt az erőt egy jó ügy érdekében?
Hozzászólás zárolva.