AZ IGAZI FEKETE PÉNTEK
Nem, ma sincs Black Friday!
Valami megmagyarázhatatlan okból, Magyarországon évszaktól függetlenül időnként Black Fridayt hirdet egy-egy üzlet, noha valójában egyetlen ilyen nap van az évben. Mondjuk, hogy mikor.
A Black Friday-nek tulajdonképpen nincs állandó dátuma, hiszen igazodik a Hálaadás napjához – Thanksgiving -, ami pedig mindig november negyedik csütörtökje. Ez az ünnep az USA -ban fontosabb, mint a karácsony. Ilyenkor összegyűlnek a családok, keresztül-kasul utazzák az országot, hogy szeretteikkel együtt lehessenek. A Mayflowerrel érkezett telepesek adtak először ilyen vacsorát még 1621-ben, de hivatalosan George Washington nyilvánította nemzeti ünneppé, 1789-ben.
Ez a nap nem létezhet pulyka nélkül, olyannyira, hogy mára már a Turkey-day (ami az angol turkey szóból jön )is elfogadott, mi több, a T-day is ami a thanksgiving és a turkey rövidítése is lehet.
A Black Friday pedig egészen pontosan a hálaadást követő péntek.
Honnan a kifejezés?
Fentiekből kiindulva akár lehetne ez a péntek ‘thanksgiving friday’ vagy ‘turkey friday is’, de a történet ennél gyászosabb, ebből is eredeztethető a fekete jelző.
Ezt a napot ugyanis a rendőrök kezdték el fekete pénteknek hívni, több okból is. Részben mert óriási volt a forgalom az utakon: egyesek elindultak haza, mások a többi rokonhoz, és ahogyan nálunk is bőven lehet ittas sofőrt találni ünnepekkor, nincs ez másképpen ott sem, ergo rengeteg volt a baleset. Másfelől, hagyományosan ekkor indultak a karácsonyi leárazások is, a hatalmas tömeg pedig teret adott a zsebtolvajoknak, lopásoknak – verekedések akkor még nem voltak, napjainkban már ezekről is beszámolhatnak a rendőri jelentések.
A marketingesek többször próbálkoztak elvenni ennek a napnak a rossz üzenetét, és black friday-t kiváltani a big friday (nagy péntek) kifejezéssel, de nem sikerült bevinniük a köztudatba.
Fekete péntek itthon
Míg az Egyesült Államokban valóban elképesztő, akár 80-90 százalékos kedvezményeket is adnak az üzletek, méghozzá a friss és prémium termékekre is, addig ez nálunk meglehetősen visszafogott, mondhatni, a reklám jóval intenzívebb, mint a lehetséges megtakarítás. Talán ezért sem látunk itthon hajnal óta sorban állókat, tévékért harcoló, egymást konkrétan eltaposó vásárlókat – persze ez nem is baj.
Hozzászólás zárolva.