Másként fogalmazva: az életben nem feltétlenül azt kapjuk, amit akarunk, hanem azt, amire számítunk, amit várunk.
A várakozásainknak hatalmas befolyásoló ereje van. Bizonyos értelemben a saját életünk jósai vagyunk, mert ahogy beszélünk, ahogy gondolkodunk, meghatározza a dolgok, azaz életünk alakulását. A sikeres emberek közt végzett felmérések azt mutatják, hogy mindegyiküket a magabiztosság, a pozitív jövőkép jellemzi. Mindegyik azt várja a jövőtől, hogy továbbra is boldog lesz, és ritkán csalódik ebben.
A sikertelen emberek várakozásai a jövőre nézve negatívak. Várakozásaikat természetesen be is igazolják. Mert az ember már csak ilyen. Ha választania kell aközött, hogy igaza, vagy boldog legyen, hát az előbbit választja.
Több mint negyven éve közismert Dr. Rosenthal, híres és sikeressé vált kísérlete. Nem tudom, a tanítóknak, tanároknak oktatják-e? Nos, aki nem ismerné még, ...és aki ismeri ,annak sem árt még egyszer elolvasni ezt a régi igaz-történetet.
Az év elején három tanárt behívattak az igazgatóhoz, aki a következőt mondta nekik: Megfigyeltük tanítási módszereiket, és arra a következtetésre jutottunk, hogy önök az iskola három legjobb tanárai. Kitüntetésként mindegyikük kap egy osztályt, amelyben a legtehetségesebb diákjaink vannak. Egy nemrég végzett IQ teszt alapján, válogattuk ki őket. Azt várjuk tőlük, hogy eredményeik 20-30 százalékkal javuljanak az előttük álló évben. De mivel nem akarjuk, hogy diszkriminációval vádoljanak, azt szeretnénk, ha mindez közöttünk maradna. Nem fogjuk elmondani a szülőknek, és önök se mondják el a diákoknak, hogy speciálisan összeválogatott osztályokról van szó.
A tanárok boldogok voltak. Minden tanár álma, hogy az osztálya csupa tehetséges gyerekből álljon. Lelkesen tértek vissza az osztályaikhoz. Az év során követték az osztályok teljesítményét, és figyelték a tanárok tevékenységét. Látható volt, hogy nagyobb lelkesedéssel végzik a munkájukat. Türelmesebbek voltak azokkal a diákokkal, akik kicsit nehezebben értették meg a dolgokat. Több időt fordítottak arra, hogy az órákon kívül is segítsék tanítványaikat. Ha a gyerekek valamit nehezebben értettek meg, a tanárok úgy gondolták, nem a tanítványokkal van baj, hanem a magyarázatukkal.
Az év végén a három osztály nem csupán az iskolában volt a legjobb, hanem az egész San Francisco-öböl környékének iskoláit tekintve is. 20-30 százalékkal javultak az eredmények, ahogy várták.
Amikor az eredmények ismertté váltak, az igazgató ismét behívatta a tanárokat. Gratulált nekik a csodálatos évhez. A tanárok megköszönték az igazgatónak, hogy lehetőséget adott nekik ilyen kiváló képességű gyerekek oktatására. Azt mondták, könnyű dolguk volt, mert okos diákjaik voltak, és sosem élvezték még ennyire a munkájukat
Az igazgató ezután elmondta, hogy mindez egy kísérlet része volt. A tanulók egyáltalán nem voltak kivételes képességűek. Találomra választották ki őket. Véletlenszerűen állították össze mind a három osztály tanulógárdáját. Többségük nagyon is átlagos képességű.
Persze, hogy nagy volt a döbbenet. Aztán megmagyarázták. Valószínű mindez azért lehetett, hiszen ők kiváló tanárok, kiváló munkát végeztek. Az igazgató ezek után azt is elmondta, hogy őket, a tanárokat is véletlenszerűen választották ki.
Vagyis mindent azonosnak lehetett venni a kísérletben, kivéve a várakozást. Az igazgató várakozásai a tanárokkal szemben egyértelmű és világos volt. Hiszen mondta, "Önök kiváló tanárok, és én azt várom Önöktől, hogy kiváló eredményeket érnek el a kiváló képességű diákjaikkal." A diákok nem ismerték a tanárok velük kapcsolatos elvárásaikat. Ám a tanárok úgy kezelték őket, mint akik kiváló képességűek, átlagon felül intelligensek, stb.
A várakozások alapja mindkét esetben hamis információ volt. Ám mindkét esetben a várakozások- mert hihető forrásból származtak- önmegvalósító jóslatként hatottak. Ez nagyon fontos.
A várakozásaink befolyása azzal arányos, milyen mértékben tartjuk hitelesnek a forrást. Minél inkább felnézünk a másikra, annál nagyobb hatása lesz az önmagunkkal szembeni elvárásokra.
"Vess el gondolatot, és tettet aratsz
Vess el egy tettet, és szokást aratsz
Vess el egy szokást, és jellemet aratsz,
Vess el egy jellemet, és sorsot aratsz."
Forrás: Brian Tracy