Generációs ütközések lehetnek a családi vállalkozások átadásakor
A generációk közti váltás mindig is potenciális buktatókat jelentett a családi vállalkozások számára, de a hibázás lehetősége még sosem volt ekkora, mint most – állapítja meg egy friss kutatás. Az okok: az előző generációváltás óta a világ a felismerhetetlenségig megváltozott, és a változás üteme csak gyorsul az olyan globális megatrendeknek köszönhetően, mint a demográfiai változások, az urbanizáció, a klímaváltozás vagy az új technológiák.
Egyre több családi vállalkozás felkészült arra, hogy kemény döntést hozzon, így a következő generáció számára már nem automatizmus ügyvezetővé válni. A megkérdezettek 73%-a várja, hogy ő vezethesse a céget, de mindössze 35%-uk biztos abban, hogy ez így is lesz. A következő generáció tagjai szerint a családnév önmagában még nem vezet hitelességhez, akár hátrányosan is érintheti őket – áll a PwC kutatását összegző tanulmányban, amelynek során 21 ország 200 olyan leendő vezetőjét kérdezték meg, akik nagy valószínűséggel átveszik majd a családi vállalkozást.
„Az elemzés elsősorban az örökítés kapcsán felmerülő kérdésekkel foglalkozik. Kitér arra, hogy a családi cégek hogyan készülnek a váltásra, miként látja mindezt a következő generáció, és milyen kihívásokkal jár a végrehajtás a vállalkozás számára. Rávilágít arra is, hogy a családi vállalkozások esetében az az átmenet, ahogyan a baby boom-generáció átadja a vezetést az Y-generációnak, amilyen jól elsülhet, olyan nagy kockázattal is jár” – mondta el Antall György, a Réti, Antall és Társai ügyvédi iroda, PwC Legal cégtársa. A szakember szerint a legnagyobb problémát ma a generációs különbségek, az új generáció elismerésért folytatott küzdelme során felmerülő hitelességi kérdések jelentik, valamint a kommunikációs szakadék, ami szülők és gyermekek közt bármilyen életkorban megjelenhet még a legsikeresebb vállalkozásokban is.
Az első generációs vállalkozásoknak – amelyek most alakulnak start-upból családi vállalkozássá – nehezebb az átállás. Akik ilyen körülmények között veszik át a vállalkozást, jóval kevésbé lelkesek a kilátásaikat illetően: 20%-uk nem várja, hogy vezethesse a családi vállalkozást, míg az összes megkérdezett esetében az így vélekedők aránya csupán 8 százalék.
Azok viszont, akik eldöntötték, hogy a beszállnak a családi vállalkozásba, nagy ambíciókkal vágnak bele. Nagy hányaduk szeretne valami jelentős és különleges dolgot véghezvinni (86%), nagy ötletei vannak a változásra és a növekedésre (80%), de úgy vélik, jobban meg kell dolgozniuk az elismerésért, mint másoknak (88%). A fiatalok 59%-a pedig a munkatársak tiszteletének kivívását tartja a legnagyobb kihívásnak.
A következő generáció 14%-a szerzett üzleti diplomát, 34%-uk pedig menedzsmentkurzusokat, tréningeket végzett annak érdekében, hogy felkészüljön az átvételre, és a tanultakat a családi vállalkozásban is hasznosíthassa. Szigorúbb módszerek bevezetését tervezik a pénzügyek, a költségvetés területén; szeretnék a szerepeket és felelősségi köröket tisztázni és jobban dokumentálni; valamint fejlesztenék az IT-rendszereket, hogy kihasználhassák az új technológiák adta lehetőségeket.
Az idősebb generáció tagjai hajlamosak túlértékelni érdemeiket a családi vállalkozás vezetésében, és úgy gondolják, gyerekeik nem lesznek képesek olyan jól helytállni, mint ők. A kutatásból kiderül, hogy a következő generáció megkérdezettjeinek 87%-a gondolja, hogy a szülei bíznak benne, és 91%-uk nagyra értékelné a további segítségüket is. 64%-uk azonban úgy gondolja, hogy a jelenlegi generáció nehezen fog tudni visszalépni.
Hozzászólás zárolva.