„Hol nőt játszik a párosban, hol férfit”
Azt gondolhatnánk, hogy a szexuális forradalom valamilyen nagyon merev, nagyon prűd világot szüntetett meg. Ám csalódnunk kell! Ugyan a középkor és a reneszánsz emberének életére sokkal nagyobb hatással volt az egyház – amely természetesen az önmegtartóztatást hirdette -, mint a huszonegyedik század társadalmára, de az erotika, sőt a pornográfia jelen volt ötszáz évvel ezelőtt is a mindennapokban. És az irodalomban is…
Hogy megfelelő bizonyítékkal szolgáljak, mindjárt itt van Janus Pannonius, akivel ugyan középiskolában mindenki találkozik, és talán még rémlik is híres verse, az Egy dunántúli mandulafácskáról, de erotikus, sőt pornográf műveit csak nagyon kevesen ismerik. Pedig van belőlük jócskán, az alig tizenhárom éves költőnek ugyanis kedvelt témája volt a szex.
A pajzán írások kitesznek egy vékonyabb könyvecskét, amelyeken a mai – nyílt szexualitással, sőt pornográfiával "edződött" – szem is megakad. A trágár szavakból álló líra ekkorra egyébként teljesen általánossá vált Itáliában, ahol Janus Pannonius tanult évekig. Ez a tendencia már a szigorú és merev, világvége-hangulatú középkorban is megjelent, a sienai költőiskola tanítványainak már ekkor is a homoszexualitás volt a kedvenc témájuk.
Janus Pannoniust vagy magyar nevén Csezmiczei Jánost sem hagyta hidegen a fiúk közelsége, Guarino iskolájában, ahol nap mint nap koptatta az iskolapadot, sok meleg iskolatársa volt, akiknek szerelmi kalandjait meg is énekelte:
Hol nőt játszik a párosban, hol férfit (ilyenkor
persze a hátsóját dugja becére) Leó.
Hívhatnám hát Caenisnek vagy Tiresiásnak,
ám, ha "hiénának" hívom, a leghelyesebb.
Más versekben aktuális partnernőit kritizálja vagy éppen dicséri, ahogy a következő epigrammákban is:
Nem használ sem a far-játék, sem a mellet-a-mellhez,
az se, ha vállmagasig rándul a comb, meg a térd.
Meghiusul minden küzdés, meddő az igyekvés,
céltalanul lihegünk, fájnak a csontok, az öl.
Vagy ne eresszen rád soha senkit az Ég szeretőnek,
Orsolya, vagy csak olyan kant, aki győzi veled.
Ám hogy vajon volt-e valóságalapja a pornográf verseknek, rejtély. A kérdés elsősorban azért vált kellemetlenné sokak számára, mert az ekkor 13 éves Janus később pap, mi több: püspök lett…
Hozzászólás zárolva.