6000-en búcsút mondhatnak a munkájuknak!
Szeptember hónapjáról mindenkinek az iskolakezdés jut eszébe. De mostanában az iskolabezárásokról hallunk leginkább, a gyereklétszám csökkenéséről, és az oktatás költségvetési támogatásának szűkmarkúságáról.
Már korábban is történtek iskolabezárások, de ekkora felháborodást és publicitást csak most váltott ki. Szülők, pedagógusok kétségbeesetten keresik a megoldást, de hiába, mert már döntöttek.
Minden egyes bezárás konfliktushelyzetet teremt, amelyben a szülők és a tanárok, pedagógusok szemben állnak az önkormányzatokkal. Gyűléseket hívnak össze, megpróbálnak a sajtóhoz fordulni, a nyilvánosságtól várnak megerősítést, segítséget az önkormányzat döntésével szemben.
A gyűléseken általában éles vita alakul ki, az önkormányzatok ilyenkor ígéretet tesznek arra, hogy közbejárnak, közvetítik a kéréseket. De mindez hiábavaló, mert a döntés során a tanárok, és a szülők érveit nem veszik figyelembe, vagy a döntés már régen megszületett.
Az iskola dolgozóit, a szülőket és a gyerekeket egyaránt érzékenyen érinti az iskolabezárás. Az igazgatókat általában megfosztják vezető beosztásuktól, a pedagógusok közül, akiket lehet, nyugdíjaznak, másoknak az önkormányzat segít új munkahelyet keresni…ha segít. Előfordul, hogy a pedagógusok nem kapnak megfelelő állást, munkanélkülivé vagy pályaelhagyóvá válnak. Ha kapnak új állást, akkor is gyakori, hogy csak szerződéssel veszik fel őket.
Az iskolabezárás tehát a pedagógusok számára súlyos válságot jelent, évtizedes munkájuk eredményeit látják felmorzsolódni…
A harcok az iskola megőrzéséért küzdő szülők csalódottságával érnek véget.
A kár, azonban semmiben sem mérhető. Bármennyire is racionális döntések indokolják az iskola megszüntetését, az érintettek számára a megszokott élet egy darabja elveszik. A gyerekek új közösségbe kerülnek, új környezetbe, amit nehezen dolgoznak fel.
Rendkívül érdekes, hogy ritkán kerül sor azoknak az iskoláknak a bezárására, amelyeknek a munkájával mindenki elégedetlen. Ezáltal könnyen előfordulhat, hogy az iskolabezárásoknak éppen a legjobb iskolák esnek áldozatául, vagyis a viszonylag jól működő, emberszabású kis létszámú iskolák beleolvadnak és beleszürkülnek a „feltöltésre” váró mamut-iskolák átlagos közegébe, ahol nem feltétlenül találkozhatunk jó pedagógusokkal….
Forrás: www.neumann-ház.hu nyomán
Hozzászólás zárolva.