Cofidis-kutatás: így készülnek a magyarok a karácsonyra
A pandémia miatt jócskán megváltozik az idei forgatókönyv: a személyes családi ünneplések sok helyen elmaradnak. A magyarok 76 százaléka úgy nyilatkozott, hogy el tudná ezt fogadni, mégis a legnehezebben a családi étkezésekről, beszélgetésekről, a közös
fotózásról és az ajándékok személyes átadásáról mondunk le – derült ki a Cofidis Hitel Monitor novemberi kutatásából, amely arra kereste a választ, ki hogyan készül erre a hagyományos ünnepre.
Az újévről könnyebben mondunk le, mint a karácsonyról
A magyarok döntő többsége (76 %) vallotta, hogy el tudná fogadni, ha idén nem lenne mód a személyes közös ünneplésre amellett, hogy nehezen élnék meg. Sőt, vannak, akik úgy vélik, hogy ez most a helyes döntés. Ennél valamivel könnyebben éljük meg, ha az óévbúcsúztatón esik csorba. A válaszadók négytizede nehezen, de elfogadná, ha nem egy újévi buliban, nagy társaságban érné a hajnal, míg a lakosság fele szerint kifejezetten ez a helyes magatartás. Még a 30 év alattiak esetében is csak kevesebb, mint 20 százalék ragaszkodik a közös szilveszteri partihoz.
A koronavírus hatására az idei ünnepek során le kell mondanunk jó pár közös pillanatról. A legnehezebben a gyerekekkel, unokákkal, valamint az idős szülőkkel, nagyszülőkkel való találkozásról mondunk le (47 %). Ugyanilyen arányban nehezen éljük meg, hogy elmaradnak a nagy családi közös étkezések. Szintén fájó pontnak érezzük, hogy nem tudjuk személyesen átadni az ajándékokat és hogy elmaradnak a személyes beszélgetések (45-46 %). Ezzel szemben legkevésbé a céges karácsonyi partihoz (11 %) és a karácsonyi utazáshoz, wellnesshez (15 %) ragaszkodunk, ahogy az adventi vásárokat (25 %) is viszonylag könnyedén el tudjuk engedni az idén.
Kevesebből kevesebbet és praktikusat
A pandémia visszafogja a költekezési kedvet: a magyarok egyharmadánál nagy szerepet játszik vagy részben emiatt nem terveznek költeni. A lakosság négytizede úgy érzi, hogy idén kevesebbet tud szánni a karácsonyi készülődésre. Sőt ennél még többen, a megkérdezettek fele szerint ez a helyes döntés. Átlagosan közel 5000 forinttal csökken így az ajándékra szánt összeg, ami ~24.500 forintos büdzsét jelent. A hasznosságra törekszik mindenki, aki ajándékot vesz: az ajándék vásárlók háromnegyede említette, hogy inkább praktikus ajándékokat ad, felük pedig kisebb és/vagy kevesebb ajándékot vásárol egy-egy személynek, és hamarabb kezdi el a beszerzést.
A tervezett ajándékok típusában is van átrendeződés. Továbbra is a szépségápolás-illatszer, a ruházat és kiegészítők, márkás élelmiszer, italok, játékok és a könyvek csoportjából válogatnak a legtöbben. Mégis idén nagyot zuhan majd az utóbbi kategória, ami egyébként évek óta folyamatosan csökken (2013: 43 %, 2017: 37 %, 2020:30 %). Érthető okokból szintén kiesik a kedveltségi toplistából a vásárlási utalvány, az ékszer és az ajándékba adott wellness utazás, programok, belépők köre.
Emellett a konyhai nagygépeknél és háztartási gépeknél – ugyan a lista végén vannak – némi növekedés látható, a tartós otthonlét magyarázhatja ezt a trendet.
Hozzászólás zárolva.