Erre gyűjti a zsebpénzt a gyereked! Gondoltad volna?
Napjainkban az általános iskolás gyerekek az állatok, egy utazás vagy műszaki eszközök miatt takarékoskodnak a legszívesebben. Ezt mutatja az „Ez a vágyam, erre gyűjtök” országos takarékszövetkezeti rajzpályázatra beküldött, közel 5000 rajz és festmény elemzése.
A versenyre a megelőző évhez képest több mint ötször annyi alkotás érkezett, amelyeken keresztül jól megismerhetők a fiatalok két korcsoportjának (7-10, illetve 11-15 éves) spórolási szokásai. A legtöbb elkészült kép kompozíció, szín- és eszközhasználat tekintetében is kiemelkedő színvonalat képvisel, ügyesen ábrázolva a takarékoskodás logikáját és egyfajta életpálya-modellt is. Az elemzők az általános iskolás korosztályban a pénzügyi tudatosság szokatlanul magas szintjét tapasztalták, ami az oktatás javuló hatékonyságára is utalhat.
A takarékszövetkezeti rajzpályázatra beérkezett alkotások 20 százalékán az általános iskolások első számú gyűjtési célként állatokat (ló, kutya, cica, halak) ábrázoltak legszívesebben. A 7 és 15 év közötti gyerekek 14,3 százaléka második legvonzóbb célként utazást – városlátogatást, tengerparti nyaralást vagy egyszerű kirándulást, túrát – rajzolt vagy festett le. Sok beküldött mű témáját szolgáltatták a trendnek megfelelően már ebben a korosztályban is (14,1 százalék) különféle műszaki eszközök, így a telefonok, laptopok, tabletek is. A kívánságok sora a nem műszaki játékok, ruhák, cipők, vásárlás kategóriával folytatódik (8 százalék), hajszállal megelőzve a sporteszközöket (7,9 százalék), a járműveket (7,5 százalék). Váratlanul sokan (7,2 százalék) választották rajzukhoz az otthonteremtés (ház, otthon, ingatlan és bútor) témát, míg a karrier, jövő, siker fogalomkört a pályázók 2,5 százaléka, a karitatív célokat 0,4 százalék dolgozta fel. Elgondolkodtató, hogy közel minden ötödik ifjú alkotó, egyéb, a fenti kategóriákba be nem sorolható apróságokra – például édességre, filctollakra, vagy jogosítványra – vagy olyan elvont fogalmak megvalósítására spórolna, mint a család egyesítése, a boldogság, vagy a játék a barátokkal.
A TakarékBank elemzéséből kiderül, hogy a pályázók kétharmada a fiatalabb korosztályt képviselte és a lányok is hasonló arányban többen voltak a fiúknál. Így az általuk megjelenített kívánságok erőteljesebben befolyásolták az összesített átlagot. Ugyanakkor az elemzés a rajzokat korcsoport és nem szerinti bontásban is vizsgálta és kimutatta, hogy az életkor növekedésével, illetve nemek szerint is változnak a gyűjtési célok. A rajzok tanúsága szerint a 7-10 évesek közül mintegy 22 százalék rak félre állatok vásárlására, tartására, majd a ranglistáján a műszaki eszközök (14,2 százalék), és az utazások (11,7 százalék) következnek. A 11 és 15 év közötti alkotók 19,8 százalékánál viszont az utazások a legnépszerűbbek, az állatok (15,3 százalék) és műszaki eszközök előtt. Érdekes jelenség, hogy a fiatalabbak körében a műszaki eszközök, a sporteszközök és az ingatlanok is előkelőbb helyezést értek el a gyűjtési célok toplistáján, mint a 11-15 éves korosztályban.
A lányok elsősorban állatokra (26,6 százalék) gyűjtenek, de az utazás (17 százalék) és a műszaki eszközök (13,6 százalék) is kedvelt takarékoskodási céljuk. A fiúk 15,8 százaléka általában járműre gyűjt, de közel ugyanennyi (15 százalék) közülük műszaki eszközökre vágyik, az utazást pedig 9,7 százalékuk választotta pályaműve témájául. A fiúkhoz képest csak hatodannyi lány ábrázolt járműveket, de a nem műszaki játékok, ruhák, cipők és a vásárlás csaknem kétszer gyakrabban áll a lányok alkotásainak középpontjában, mint a fiúkéinak.
Összességében megállapítható, hogy az egy évvel ezelőtti pályázathoz képest a dobogós célok és sorrendjük nem változott. Ugyanakkor szembetűnő, hogy az egyéb kategória részaránya 7-ről 18,3 százalékra emelkedett. Ezen túl az állatok népszerűsége több mint 7, az utazásoké pedig közel 13 százalékponttal zuhant, míg a műszaki eszközöké több mint 2 százalékponttal emelkedett. Mindkét versenyen a nyolcadik leggyakrabban ábrázolt megtakarítási cél a karrier volt – bár egy éve még a művek 7 százaléka szólt erről a mostani 2,5 százalék helyett –, miközben az ingatlanok népszerűségi indexe közel 4 százalékponttal esett.
A takarékszövetkezetek országos rajzversenye arra kívánta felhívni a figyelmet, hogy már kisiskolás korban fontos elkezdeni a pénzügyi edukációt. A beérkezett alkotások nagy száma és színvonala mellett a kezdeményezés sikerét az is igazolja, hogy a rajzokra összesen 105 ezer like futott be a Takarék Facebook oldalán.
Hozzászólás zárolva.