Karácsonyi ajándékot akcióban, olcsóbban!
A felnőtt lakosság 86 százaléka néz spórolós ünnepek elé: 42 százalék kisebb értékű ajándékokat keres, harmaduk utánajár, hogy a kinézett ajándékot hol kapja meg a legolcsóbban, míg az emberek egynegyede leértékeléskor, akcióban szerzi be a meglepetéseket.
Idén ismét elvégezte szokásos, reprezentatív karácsonyi felmérését az Ipsos Zrt, az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító oldal megbízásából. A legdrámaibb adat: az idei évben négyből csak három karácsonyfa alatt lesz ajándék, vagyis tényleg nehéz évet zárunk.
Az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító oldal 2007 novembere óta, minden évben vizsgálja a felnőtt magyar lakosság karácsonyi vásárlási szokásait és az adott évre vonatkozó terveit. Az Olcsóbbat.hu által megkérdezett 1000 fő nem, életkor, iskolai végzettség és településtípus szerint reprezentálja a 18 éves és annál idősebb magyar lakosságot.
Valóban nehéz az anyagi helyzetünk: idén négyből csak 3 karácsonyfa alatt lesz ajándék
Az Ipsos-Olcsóbbat.hu karácsonyi kutatásnak leginkább szembetűnő eredménye, hogy idén a lakosság csupán 69 százaléka vásárol biztosan ajándékot, és 27 százalék, vagyis a felnőttek több mint egynegyede biztosan nem költ meglepetésre. A férfiak különösen rossz ajándékvásárlónak tűnnek: 32 százalékuk nem tervezi ajándék vásárlását.
Az elmúlt három évet megfigyelve, egyre kevesebben vásárolnak ajándékot, s ez a csökkenő tendencia valószínűsíthetően a gazdasági válság hatásaira vezethető vissza.
Híján vagyunk az ötleteknek, inkább praktikus ajándékot választunk
Azok, akik mégis terveznek meglepetést, döntően ruházati cikkeket, kozmetikumokat és könyveket keresnek. A CD-DVD ajándékozása az elmúlt négy évben drasztikusan és folyamatosan csökken. Kozmetikumot jóval kevesebben terveznek venni, mint előző években. Ezzel szemben ebben az évben a fehérnemű és konyhai eszközök, vagyis a praktikus ajándékok kerültek előtérbe. Minden ötödik felnőtt több mint 7 embernek keresgél fa alá való meglepetést; idén átlagosan egy megkérdezett 5 embert tervez megajándékozni.
Az ötleteknek is híján vagyunk: a nők legnehezebben a gyerekeknek találnak ajándékot, míg a férjük ajándékával 24 százalék van bajban. Ezzel ellentétben minden harmadik férfi nem tudja, mit vegyen a párjának.
Még mindig az utolsó héten vásárolunk, de a tudatosságunk javul
A lakosság többsége december előtt nem kezdi el az ajándékok megvásárlását, sőt, 15 százalékuk teljesen az utolsó hétre hagyja azt. Ezek az arányok megegyeznek az elmúlt évek eredményivel.
A karácsonyi kutatásból Jenei Péter, a Olcsóbbat.hu vezetője kiemelte, hogy folyamatosan nő azok aránya, akik már utánanéznek egy-egy terméknek a vásárlást megelőzően, vagyis tudatosabban vásárolnak. A szakember szerint fontos, hogy már minden második ember az Interneten keres információkat, és egyre többen néznek utána akcióknak, áraknak az ár-összehasonlító oldalakon. Egyharmaduk így spórol.
Hozzászólás zárolva.