Karácsonyi vásárlási láz
Egy szociológusnak igazi csemege ilyenkor karácsony tájékán az embereket tanulmányozni, mert a vásárlási láz szinte mindenkire hatással van. A fogyasztás ugyanis nagyon sok mindent elárul az egyénről, a vásárlási szokásokat leginkább a társadalmi szerkezetben elfoglalt pozíció határozza meg.
A hipermarketek és diszkontok számára egyre fontosabb vásárlói célközönséget a 3-4 fős családok jelentik, akiknek életkorát tekintve meglepő eredményeket hozott az első féléves felmérés. A hipermarketek vásárlói köre idősödik, egyre nagyobb az 50-60 éves korosztály részaránya a látogatók között, míg a diszkontok egyre nagyobb százalékban szolgálnak ki fiatalabb vásárlókat, ezekben az üzletekben egyre nő a 30-40 éves korosztály szerepe.
A korábbi évek tapasztalatai szerint idén, a szaloncukrot nem számítva, körülbelül 2 milliárd forintot költenek a vásárlók édességekre, és ennek közel a felét, körülbelül 950 millió forintot Mikulás figurákért fizetik ki.
Karácsonyra kiürülnek az áruházak, lefogynak a polcokról a termékek, ilyenkor szinte mindent el lehet adni. Majd az ünnepek után indul egy újabb roham, mikor visszacserélik az árukat. Egy szociológus számára elgondolkodtató ez a nagy vásárlási őrület. Kicsit olyan, mintha pénzen szeretnénk megvásárolni a szeretetet. Természetesen jó dolog ajándékot kapni, meglepetést vásárolni, de még jobb az, ha nem az ára határozza meg az ajándék értékességét, hanem az ötletesség, a szeretet, a figyelmesség. Jó lenne, ha nemcsak a karácsonyi ünnepekkor gondolnánk szeretteinkre, sőt vállalom azt a véleményt, hogy ajándékok nélkül is lehet boldog az ünnep, mert a jó szándékot, a szeretetet nem lehet drága termékekkel megvásárolni. Sokkal többet ér, ha mindenféle alkalom nélkül, csak úgy szeretetből meglepjük a szeretteinket, s ehhez még karácsony sem kell!
Hozzászólás zárolva.