Készüljünk fel! Ezek a leggyakoribb iskolai problémák
Kezdődik az iskola, és vele együtt néhány olyan probléma, melyekkel különösen az elsősök és szüleik még sosem találkoztak. Kevesebb a játék, több a megtanulandó ismeret, nagyobbak az elvárások és ismét alkalmazkodni kell egy újabb közösséghez. Hogyan tudunk segíteni a gyereknek ebben?
Mik a gyerek motivációi iskoláskorban ?
- 7 éves korig: az iskola csupán egy szigorúbb játékformát képvisel csak a gyerek számára, de lassan megérti, hogy a társas életnek szabályai vannak.
- 7-10 éves kor között: már kezd felbukkanni a magasabb szintű motivácó, mint önbecsülés, tetszeni vágyás.
- 11 év után: az iskolát, mint a jövő hivatására való felkészülés helyét látja a gyermek.
Az iskolához való alkalmazkodás a gyerek fejlődésének fontos állomása, ami dominálóan a csoportba való beilleszkedéstől függ. Egyidejűleg, több szférában alakulnak ki új viszonyok. Ezek a következők:
1. Tanuló – tanár viszony: itt fontos a tanító érzelmi érettsége. Ha éretlen, szigorúbb, ha érett, harmonikus, türelmes és elnézőbb lesz. A tanár már ebben a korban is gyakran minta, olykor példakép a gyerekek előtt.
2. Tanuló-tanuló viszony: ebben a szférában van a gyerekek beilleszkedésének lényege. Az ekkor felmerülő kérdések: elfogadnak-e, elfogadom-e a többieket. Bevonnak vagy kiközösítenek, bevonok vagy kiközösítek ? Rendszerint kialakul egy centrum, ennek lesz egy vezetője, mellette pedig létrejön a periféria. Hol fogok elhelyezkedni ? Ezek öntudatlan kérdések, de kétség nélkül létezők.
3. Tanuló-szülő viszony: ez a legfontosabb! Ugyanis általában a szorongó, neurotikus anyák gyerekeinél vannak legtöbbször iskolai gondok. Olyan anyáknál, akik maguk is viaskodtak anno… saját anyjukkal, mert annak túlzott volt az uralma vagy túlzott a védelme. ( Részletesen erről később még szólunk).
Melyek a leggyakrabban előforduló iskolai gondok ?
Iskolai fóbia:
8-10 év között gyakori. Háttérben az iskolától, a tanártól, az osztálytársaktól való félelem, vagyis a társas kapcsolatok zavara áll. Ilyenkor más félelem is kimutatható, ezek a gyerekek általában félnek még az állatoktól, sötéttől, idegenektől, stb. Sokszor mindezek mögött egy „elszakadási félelem” áll. Ez csaknem mindig szorongó anyák gyerekinél fordul elő. Több anya boldogtalan házassága az a tényező, ami gyermekére irányítja a fokozott szeretetét, ez gyermeki függőséget alakit ki, amely ellen tiltakozik a gyerek – természetesen nem tudatosan, hanem – tudattalanul – , és pedig dühkitörései lesznek, ami anyai dühkitörést eredményez, az azt követő megbánásokkal….
És a kör forog tovább. Az apa alig tud e „párharcban” segítő lenni, mert ő el van foglalva a pénz kereset napi 10-14 órájával. Az anya azt érzi, hogy a férje is elhanyagolja, ezért még inkább a gyermek felé fordul , mintegy megbénítva annak önállóságát. Ez a túlzott féltés, óvás, önállóságától való megfosztás a gyermeknek semmiképp sem jó, nem is hasznos, ellenkezőleg, inkább ártalmas. De az anya ezzel a látszat, labilis egyensúllyal tudja csak saját magát lelkileg karbantartani. Saját látszat stabilitásához szükséges neki a gyermek ilyen irányú „megülése”. Ilyen esetben megoldást kizárólag az érzelmi háttér rendezése hoz. Vagy a szülők vagy a gyermek, vagy mindkettő egyidejű kezelésé szükségessé válhat.
Iskolai elmaradás:
- arról van szó, amikor az iskolai követelmény és a gyerek értelmi szintje között nagy az eltérés. Itt a megoldás nem más, mint hogy fogadjuk el a gyereket azzal a képességgel, amivel a világra jött.
- lemaradás okozta visszaesés (rossz alapokkal indult, nem tudja behozni a lemaradást) Megoldás: segítsük a lemaradás behozásában
- túlzott nagy létszámú osztály is oka lehetett régen az elmaradásnak, de ma ilyen ok miatt már nem marad el iskolai eredményeiben senki.
Iskolai kudarc:
Intelligencia- defektus miatt is felléphet , amit sose tud behozni a gyerek. Kudarcok oka lehet: nevelési hiba, testi adottság, iskolai kifáradás, pszichés zavar.
Főleg a felső tagozatba kerülés okoz ilyet, mert ez már komoly életmód változást jelent a gyereknek. Eddig egy tanítója volt, most már több tanára van, ez önmagában módosítja a csoporttevékenységet, a felügyelet csökken, az önállóság nő, a tempó és követelmény nő. Egy egészséges gyerek ezt bírja. Ha nem, akkor nem nyíltan jönnek az ellenállások, hanem burkolva. Érdektelenség , nyugtalanság, fejfájás, fáradtság, evési zavarok, hasi fájások, alvászavarok, stb. tünetek képben szokott ez fellépni. Ha ezek a nem-kívánatos reakciók rögzülnek, később súlyosbodnak, rányomják bélyegüket a gyerek egész tanulására, egész iskolai pályafutására.
Ezért igen fontos a korai felismerésük! (Forrás: pszichologuskereso.hu)
Hozzászólás zárolva.