Koffeinmentes tea és instant kávé – a magyarok kedvencei
Magyarországon mind a kávé-, mind pedig a teafogyasztás nagy népszerűségnek örvend. A kávépiaci versengés nagy győztesei a 2in1 és 3in1 termékek, míg a teapiacon a koffeinmentes, főként herba-, zöld- és gyümölcsteák hódítanak teret.
Véget ért a hosszú ősz, s beköszöntött a tél, amikor talán egyre többen vágyunk forró italok melegítő erejére. A GfK Hungária adatai szerint mind a kávé, mind pedig a tea igen kedvelt italnak minősül hazánkban, a tea fő szezonját a hideg téli hónapok jelentik (az első és negyedik negyedévben a forgalom 45 százalékkal magasabb a másik két negyedévnél), míg a kávé népszerűsége viszonylag kiegyenlített egész éven át. Az Étkezési szokások felmérés eredményei azt mutatják, hogy a lakosság mintegy háromötöde (59 százalék) napi rendszerességgel fogyaszt kávét, 45 százalék pedig teát.
E tendencia a konkrét fogyasztási adatokból is kitűnik: a 2005. október és 2006. szeptember közötti vizsgált időszakban a magyar háztartások mintegy 92 százaléka vásárolt kávét, illetve kávékeveréket, a családok háromnegyedében pedig megtalálható volt valamilyen tea.
Mindazonáltal a háztartások kávé-, illetve teafogyasztása mennyiségét tekintve – szegmensenként eltérő módon ugyan, de – nőtt. A teljes kávépiac az idei évben mintegy 1,36 százalékkal bővült, szemben a teapiacon tapasztalt közel 3 százalékos mennyiségi értékesítés-növekedéssel. Feltehetően az egyre növekvő átlagárak okán, a kávépiac 3,6 százalékkal nagyobb értéket forgalmazott, míg a teapiac 3 százalékos mennyiségi növekedése ellenére mintegy fél százalékkal visszaesett a forgalmazott érték.
Általánosan elmondható, hogy a kávé- és teapiacon – az egyes szegmenseket tekintve – egyaránt egyfajta átrendeződés indult meg. A örőlt-pörkölt kávé tradicionális dominanciájával jellemezhető magyar kávépiacon zajló verseny nagy győztesei a 2003 óta egyre dinamikusabban fejlődő speciális instant kávék, e csoporton belül is a 2in1 és 3in1 termékek 76 százalékot is meghaladó növekedési ütemmel. További érdekessége ezeknek az italkészítményeknek, hogy a piacon – az instant kávékeverékek mellett – egyedüli szegmensként sikerült az előző vizsgálati időszakhoz képest (3,74 százalék) több háztartásba eljutniuk, azaz növelni penetrációjukat.
Ámbár a hagyományos fekete teák még mindig a kategória mennyiségi forgalmának több mint a felét adják, részesedésük fokozatosan csökken (a vizsgált periódusban mintegy 8,2 százalékkal), mivel két szegmense – a tradicionális fekete teák és különösképpen a gyümölcsízesítésű fekete teák – mennyiségi értékesítésüket vizsgálva egyaránt visszaestek.
Hozzászólás zárolva.