Lassúság! Ellentrend a világban, a gyorsuló világ ellen!
A gyorsuló világ ellentrendjeként válik egyre népszerűbbé a lassúság mozgalma, aminek ráadásul a nehéz gazdasági helyzet is kedvez.
Utazás – Slow Travel
Az utazás lényege, hogy a turista valóban közel kerüljön a felkeresett helyhez, ami a teoretikusok szerint csak akkor lehetséges, ha hosszabb időt tölt el ott, és egyszerre csak akkora területet fedez fel, amely gyalog vagy biciklivel bejárható. A „komótos utazó" úgy él, mint a helyiek, idegenvezető nélkül maga járja be a területet, a kisboltban vásárol, házat bérel (vagy sátorozik), és magának főz. Azzal, hogy úgy él, mint a helyiek, sokkal több és mélyebb élményre tesz szert a meglátogatott városról, országról.
Tárgytervezés – Slow Design
E felfogás lényege a valós igények kielégítése, a világ jobbítására irányuló, szociálisan is elkötelezett magatartás, amely minden szempontból megfelel a fenntartható fejlődés igényeinek is. Ezek fontossági sorrendben: gazdasági, funkcionális, esztétikai, biztonsági, de ezeken túl fontos az úgynevezett etikai, illetve humánökológiai szempont is. Ez a tervezői szemlélet a helyi igényekre, a helyi erőforrásokra, a közösségi kreativitásra épít, világszerte terjed, és a legnagyobb tervezők teszik a magukévá.
Befektetés – Slow Money
A slow-mozgalom legfiatalabb tagja az USA-ban született, és magát a jövő gazdasági paradigmájaként hirdeti. Tagjait a helyi gazdaságba való befektetésre buzdítja, s arra, hogy a befektető személyes kapcsolatba kerüljön azzal a területtel és termelővel, ahova a pénze kerül. A Slow Money alapítványa az idén kezdi meg működését, és körülbelül 100 millió dollárt tervez szétosztani amerikai termelők között. Kritikusai szerint a slow money sokkal inkább életérzés, mint befektetés, így ezt csak azok engedhetik meg maguknak, akiknek a szociális érzékenység fontosabb a hozamnál. Kitalálója, Woody Tasch szerint viszont a válság igazolni fogja az ideológia létjogosultságát.
A cikk a Piac&Profit 2010. májusi számának NHD rovatában jelent meg.
Hozzászólás zárolva.